Scouts en zeekadetten plaatsen op 4 mei de kransen op de Dam

Op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei zijn bij de Nationale Herdenking op de Dam twee scouts en twee zeekadetten aanwezig om namens diverse organisaties de herdenkingskransen te plaatsen. Ook bij de Nationale Kinderherdenking in Madurodam zijn scouts actief.

Ana-en-Cato.jpg

Foto: Ana en Cato, de twee scouts die de kransen mogen plaatsen

Dit jaar zal de Nationale Herdenking op de Dam in aangepaste vorm plaatsvinden. Vanwege de coronamaatregelen zijn er geen toeschouwers en genodigden. Dat betekent dat ook de gebruikelijke inzet van scouts en zeekadetten komt te vervallen. Hun taken, waaronder het begeleiden van genodigden, hijsen van de vlaggen en aanreiken van bloemen, zijn niet nodig. De enige taak die overblijft is het plaatsen van de herdenkingskransen. Hiervoor zijn twee scouts (zussen) en twee zeekadetten (broers) geselecteerd.

De twee scouts en twee zeekadetten hebben zich de afgelopen weken op hun taak voorbereid. Door enkele opdrachten met thema’s rondom de Tweede Wereldoorlog, vrijheid en herdenken uit te voeren, zijn ze zich bewust van het belang van de herdenking. Ze weten voor welke organisaties ze de kransen leggen. Op 4 mei overdag oefenen ze onder begeleiding van ervaren scouts- en zeekadetleiding op de Dam de protocollen.

De twee scouts zijn Cato (14) en Ana (16) Robben uit Leiden. Dit vertellen zij over hun inzet op 4 mei: "Wij vinden het een hele eer om samen Scouting Nederland te vertegenwoordigen tijdens de Nationale Dodenherdenking. Wij vinden het belangrijk om de slachtoffers van de oorlog te herdenken en stil te staan dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Deze Dodenherdenking denken wij extra aan onze oudtante Josien die recent is overleden. Zij is geboren in van nacht van 9 op 10 mei 1940 in Tilburg, toen de vliegtuigen van de Duitsers al overvlogen. Haar vroege kinderjaren speelden zich volledig in oorlogstijd af."

De twee zeekadetten zijn Mark (14) en Anne (16) den Dunnen uit Urk: "We vinden het bijzonder om als broers aanwezig te zijn bij de Nationale Herdenking op de Dam. Het is een hele eer om bij deze taak te mogen uitvoeren tijdens de Nationale Herdenking."

Madurodam

Bij de Nationale Kinderherdenking in Madurodam zijn een bever en welp aanwezig om de krans aan te reiken. Daarnaast hebben vijftig welpen (7-11 jaar) en vijftig scouts (11-15 jaar) samen met kinderen in Den Haag bedacht hoe voor hen een herdenkingsmonument eruit kan zien. Dit monument wordt op 4 mei onthuld.