Statement Scouting Nederland messenverbod voor jongeren

Scouting Nederland vindt het vreselijk om te horen dat het aantal steekpartijen onder jongeren steeds verder toeneemt en begrijpt dat aangepaste wet- en regelgeving nodig is om dit terug te dringen. Deze regelgeving houdt Scouting scherp in de gaten.

Het gebruik van zakmessen is een onderdeel van de activiteiten die Scouting haar jeugdleden biedt. De zakmessen worden tijdens deze activiteiten gezien en gebruikt als gereedschap, zoals ook touw wordt gebruikt voor het maken van bouwwerken. Scouting heeft altijd haar verantwoordelijkheid genomen om jongeren te leren om op een veilige manier met zakmessen om te gaan. Het zou zonde zijn als dit straks niet meer mogelijk is.

Scouting Nederland gaat in overleg met de overheid kijken naar manieren waarop we activiteiten met zakmessen op een veilige manier kunnen blijven aanbieden.