Staatsecretaris Knops in gesprek met scouts op zomerkamp

Staatsecretaris Knops van Binnenlandse Zaken bezocht vanmiddag het Scoutingterrein St. Walrick in Overasselt waar 12 Scoutinggroepen op zomerkamp zijn. Hij kreeg een rondleiding over het kampeerterrein, lunchte samen met de kamperende scouts en vroeg naar alle ervaringen.

Knops ziet het belang van Scouting en op kamp gaan voor het welzijn en de ontwikkelingen van jongeren. Samen met leeftijdsgenoten een paar nachten of een week weg van huis, uitgedaagd worden om grenzen te verleggen en talenten te ontdekken.

Ontwikkeling tijdens kampen

Tijdens kampen zijn kinderen niet alleen fysiek bezig, maar ontwikkelen ze ook vaardigheden zoals verantwoordelijkheid nemen, uitdagingen overwinnen en samenwerken met kinderen van verschillende achtergronden. Het is vaak een boost voor hun zelfstandigheid, zelfredzaamheid en ontwikkeling. De vaak jonge vrijwilligers groeien in leiderschap. Daarom wilde Knops met eigen ogen graag eens zien wat de sfeer is en horen hoe de kinderen het kamperen ervaren.

Corona

Door corona was het spannend of er gekampeerd kon worden. Binnen het kampprotocol dat Scouting Nederland samen met haar partners heeft opgesteld, kunnen de zomerkampen op een veilige manier doorgaan, rekening houdend met alle coronamaatregelen.

Zware regenval

De hevige regenval heeft ervoor gezorgd dat er op andere plekken in het land her en der wat kampen noodgedwongen opgebroken moesten worden. Gelukkig ging het in Overasselt wel goed. In totaal zijn er zo’n 5.000 zomerkampen gepland op een van de vele kampeerterreinen van Scouting, waarmee er 100.000 kinderen en jongeren de tijd van hun leven hebben.

Knops-website-2.jpg

Knops-website-1.jpg