Avonturenhuis op Scoutinglandgoed Zeewolde geopend!

Zaterdagmiddag 18 juni opende Scouting op spectaculaire wijze het Avonturenhuis op Scoutinglandgoed Zeewolde. Een lintje knippen past niet zo bij Scouting. Daarom werd er met zo’n 170 scouts uit het hele land en vele partners een enorme kettingreactie gebouwd op het terrein. Het ene element zette het volgende in beweging tot uiteindelijk de deur van het Avonturenhuis werd geopend met vuurwerk en glitters. Ook bewoners uit Zeewolde waren aanwezig om de feestelijke opening bij te wonen.

Ruim anderhalf jaar geleden werd de bouw gestart van het Avonturenhuis en sinds kort is het in gebruik. In het Avonturenhuis kunnen kinderen van alle leeftijden logeren als ze op kamp gaan. Kinderen met en zonder beperking, scouts en niet-scouts, uit Nederland en het buitenland zijn welkom om op het landgoed een onvergetelijk avontuur in de natuur te beleven. Het Scoutinglandgoed is dé kampeer- of logeerplek voor scouts uit binnen- en buitenland, maar ook families, scholen, (sport) verenigingen en evenementen zijn er van harte welkom. Voor bedrijven is het terrein een interessante plek voor teamuitjes of een relatiedag. Het Avonturenhuis is onderdeel van de belofte in het Samenspeelnetwerk dat zich sterk maakt om samenspelen voor alle kinderen mogelijk te maken.

Veel steun

Scouting kon rekenen op de steun van diverse sponsors en donateurs. Scoutingdirecteur Fedde Boersma: “Dankzij de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij is met een bijdrage van ruim anderhalf miljoen euro een flinke basis gelegd voor de financiering. Daarnaast konden we rekenen op belangrijke partners als Het Gehandicapte Kind, Jantje Beton, Provincie Flevoland en gemeente Zeewolde in combinatie met LEADER Flevoland, onderdeel van het Europese plattelandsontwikkelingsprogramma. Tot slot zijn er vele particulieren, bedrijven en fondsen geweest die bedden of andere onderdelen in het huis hebben gefinancierd. Onze dank gaat ook uit naar de vele vrijwilligers die een grote rol speelden bij de totstandkoming van het huis en straks ook in het beheer."

Grote wens

Scoutingvoorzitter Jaap Boot is erg blij dat het Avonturenhuis geopend wordt: “Het is al jaren een grote wens van Scouting om deze accommodatie te ontwikkelen. Hiermee maken we het voor álle kinderen mogelijk om op kamp te gaan, ook de jonge kinderen en kinderen en jongeren met een beperking die minder gemakkelijk in een tent kunnen slapen. Hier kunnen ze elkaar ontmoeten, samen spelen, wandelen, sporten of zeilen. Samen op avontuur in de natuur, dit zorgt voor zelfvertrouwen, begrip voor elkaar, uitwisseling en een groter sociaal netwerk.” Daarnaast zal het Avonturenhuis ook een prachtige uitvalsbasis zijn voor de evenementen die georganiseerd worden op het landgoed. Evenementen van Scouting zoals het grote waterevenement Nawaka dat in augustus plaatsvindt, maar ook andere aan Scouting gelieerde organisaties kunnen er terecht voor een evenement.

Over het gebouw

Het Avonturenhuis, ontworpen door MOST Architecture en TomDavid, is een gebouw met veel natuurlijke materialen. Door de grote ramen waan je je overal dichtbij de natuur. Het gebouw is met zonnepanelen, zonnecollectoren, grijs water, een groen dak en recyclebare materialen zeer duurzaam. In het midden staat een kleurrijke klimwand. Er zijn 21 kamers variërend van kamers met twee bedden tot en met slaapkamers met tien bedden. De gehele begane grond is toegankelijk voor mensen in een rolstoel met een aantal aangepaste kamers en sanitair en een keuken die ook voor rolstoelen toegankelijk is. Groepen die komen overnachten kunnen gebruik maken van de twee grote huiskamers met open haard.