Spectaculaire afsluiting World Scout Jamboree met K-pop acts

In het Seoul World Cup Stadium is zojuist de 25e editie van de World Scout Jamboree afgesloten met spetterende optredens van diverse populaire K-pop acts. De sluiting werd bezocht door ruim 43.000 scouts, waaronder 2.000 Nederlandse deelnemers, begeleiders en vrijwilligers. Vanaf zaterdag 12 augustus vliegt een deel van het Nederlandse contingent terug naar Nederland, een ander deel maakt nog een culturele nareis door Zuid-Korea. Op 18 vrijdag augustus komen de laatste troepen terug in Nederland.

Deze World Scout Jamboree, die grotendeels plaatsvond in de Zuid-Koreaanse polder SaeManGeum, werd geplaagd door pittige (weers)omstandigheden. Met name de leden van het international service team (IST), die als vrijwilliger het evenement ondersteunen, hebben de eerste dagen na aankomst een beroep moeten doen op hun Scoutingskills. Zij hebben alles op alles gezet om het terrein klaar te maken voor aankomst van de deelnemers. Door onder andere deze voorbereidingen en de aankomst een dag te verschuiven, hebben de deelnemers de tijd van hun leven gehad. Natuurlijk vergde het omgaan met de hitte aanpassingsvermogen maar na de opstartproblemen volgden vooral hele enthousiaste berichten. De deelnemers zaten middenin de Jamboreebeleving, genoten van Culture Day en waren fanatiek aan swoppen (het ruilen van badges en andere (Scouting)artikelen met als doel het leggen van contacten) tot het nieuws kwam dat er een tyfoon onderweg was naar Zuid-Korea. De Koreaanse overheid besloot het niet af te wachten en heeft alle deelnemers, begeleiders en vrijwilligers preventief verplaatst naar verschillende locaties rondom Seoul.

Na aanvankelijke teleurstelling onder deelnemers omdat ze met het vertrek naar Seoul verwachtten dat het Jamboreegevoel weg was, volgden al snel de positieve verhalen. De locaties waar de Nederlandse deelnemers en troepstaf werden ondergebracht waren zeer comfortabel en het programma dat in rap tempo was opgetuigd bleek verrassend veelzijdig. De troepen die verbleven op de Fire Academy deden mee aan stoere brandweertrainingen. De troepen die verbleven op de Suwon University en Hyundai Campus maakten excursies naar o.a. tempels, musea en een bezoek aan de KIA-fabriek.

Over de World Scout Jamboree

De World Scout Jamboree (WSJ) vindt eens in de vier jaar plaats. Je kunt maar één keer in je leven deelnemen aan een WSJ als je tussen de 14 en 17 jaar oud bent. De WSJ staat in het teken van leren over verschillende culturen en vriendschappen opdoen voor het leven. De eerstvolgende World Scout Jamboree vindt plaats in Polen in 2027.