Scouts zetten zich in voor vluchtelingen

Scoutingvrijwilligers gaan vanaf zondag 31 oktober wekelijks activiteiten organiseren voor tientallen gevluchte kinderen en jongeren in noodopvang Heumensoord, nabij Nijmegen. Met de laagdrempelige activiteiten willen zij het verblijf in de noodopvang voor de kinderen draaglijker en plezierig te maken.

Met de activiteiten bieden zij de kinderen afwisselende activiteiten waaronder stoepkrijten, knutselen en springtouwen. "Door buiten- en binnenactiviteiten aan te bieden proberen we de kinderen een moment te gunnen waarin ze hun veranderde woonsituatie los kunnen laten. Zodat ze echt weer kind kunnen zijn.", aldus Jordi van Nistelrooij, vrijwilliger van Scoutingregio Zuid-Oost Nederland waar Nijmegen onder valt. "Omdat er een taalbarrière is zijn het laagdrempelige activiteiten die we makkelijk uit kunnen leggen met voorbeelden. Geworven donaties van vrijwilligers en betrokkenen maken de activiteiten mede mogelijk." zegt Wouter Dubbeldam, kartrekker van het vrijwillige organisatieteam. In Heumensoord, nabij Nijmegen, zijn ruim 1000 vluchtelingen opgevangen, waarvan ruim 400 kinderen en jongeren onder de achttien jaar. Scouts die mee willen helpen kunnen zich aanmelden via Scouts Online: https://sol.scouting.nl/as/eve...