Scouting en Zeekadetkorps roepen op tot compensatieregeling brandstof

Samen met Zeekadetkorps Nederland roept Scouting Nederland de leden van de Tweede Kamer  om tot een compensatie te komen voor het brandstofverbruik van korps- en wachtschepen, waardoor het voor de organisaties mogelijk blijft om laagdrempelige activiteiten voor de jeugd te kunnen organiseren. Een structurele oplossing hierbij is het weer gebruik kunnen maken van rode diesel.

Oproep

Het Zeekadetkorps Nederland en Scouting Nederland leveren een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van jongeren en hun fysieke en mentale gezondheid. Daarnaast zorgen onze activiteiten ervoor dat jongeren enthousiast worden voor een opleiding of beroep in de nautische sector. Er zijn vele Zeekadetkorpsen en Scoutinggroepen actief op en rond het water. Een groot aantal Zeekadetten en waterscouts stroomt door naar deze sector en daarmee zijn beide organisaties een belangrijke ‘toevoer’ van jonge mensen. Zowel de binnenvaart, de zeevaart als de Koninklijke Marine zien jongeren uit onze organisaties graag instromen; ze zijn gewilde arbeidskrachten in de maritieme sector die kampt met een nijpend tekort aan personeel.

Zeekadetkorpsen en Scoutinggroepen zijn vrijwilligersorganisaties. Zij beschikken over korpsschepen (20) en wachtschepen (54). Dit zijn voormalige marineschepen, binnenvaartschepen en boeienleggers. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van 150 - 200 sleepboten. De grotere schepen zijn het varend clubhuis voor de deze jeugdverenigingen en een belangrijk middel om de doelstellingen te bereiken. Daarvoor is het belangrijk dat met de schepen kan worden gevaren. Immers, dat is de beste praktijkopleiding voor deze jongeren. Wij richten ons daarom tot de Tweede Kamer om tot een compensatie te komen waardoor het voor onze organisaties mogelijk blijft om laagdrempelige activiteiten voor de jeugd te kunnen organiseren. Een structurele oplossing hierbij is het weer gebruik kunnen maken van rode diesel. Hierbij zou aangesloten kunnen worden bij de motie waarin het kabinet wordt verzocht te onderzoeken of rode diesel op korte termijn weer kan worden ingevoerd voor de landbouwsector.

Volledige brief

Lees de volledige brief die naar leden van de Tweede Kamer gestuurd is via de download hieronder.