Scouting Academy en Het Oranje Kruis werken samen voor EHBO-cursus

Op zaterdag 22 februari 2024 vond de officiële aftrap plaats van de nieuwe Scouting-EHBO-cursussen. Voor deze cursussen zijn Scouting Nederland en Het Oranje Kruis een nauwe samenwerking aangegaan, die het mogelijk maakt met minder administratieve handelingen en een op maat gemaakt portaal en e-learning zoveel mogelijk Scoutingvrijwilligers kennis van eerste hulp bij te brengen. EHBO-instructeurs van Scouting worden omgeschoold zodat zij deze Scouting-EHBO-cursus kunnen geven binnen de 45 Scoutingregio’s in Nederland.

Scouting hecht grote waarde aan de ontwikkeling en deskundigheid van haar vrijwilligers, en streeft naar een veilige speelomgeving voor de jeugdleden. Binnen de vrijwilligers van Scouting bestaat een duidelijke behoefte om zich verder te ontwikkelen en certificeren op het gebied van EHBO. Scoutingvrijwilligers die een Scouting EHBO-cursus afronden, ontvangen een Scouting EHBO-certificaat van Het Oranje Kruis dat twee jaar geldig is.

Met de samenwerking tussen Scouting Nederland en Het Oranje Kruis komen we tegemoet aan de behoefte van vrijwilligers van Scouting om zich op het gebied van EHBO te ontwikkelen, Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het vergroten van de veiligheid binnen de Scoutingcommunity en daarbuiten.

Het Oranje Kruis

Koninklijke stichting Het Oranje Kruis is het kenniscentrum op het gebied van eerstehulpverlening in Nederland. Opgericht in 1909 zorgt ze er al 115 jaar voor dat de kennis en kunde van EHBO-handelingen zoveel mogelijk worden verspreid. Hierbij stelt Het Oranje Kruis zichzelf en heel Nederland een scherp doel: vanaf 2030 is er altijd iemand in de buurt die eerste hulp kan, durft en gaat verlenen. Zo’n doel behaal je natuurlijk niet in je eentje, daarvoor is brede samenwerking nodig. Bij Het Oranje Kruis is Scouting Nederland daarmee in goede handen.