Oranje boven: alle kinderen in Nederland naar buiten

Op 27 april 2021 viert Koning Willem-Alexander zijn verjaardag. Alle kinderen in Nederland worden uitgenodigd om tegelijkertijd buiten te spelen om 10.00 uur. Op de stoep, in de tuin, in de speeltuin of in de buurt. Niet zoals normaal zij aan zij op een kleedjesmarkt maar in kleine groepjes of met het gezin, veilig en verstandig.

Deze uitnodiging komt van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Scouting ondersteunt deze oproep, hiermee onderstrepen we het belang voor kinderen om buiten te zijn, te spelen en te bewegen op deze feestelijke dag. In deze coronatijd, waarin juist ook kinderen beperkingen ervaren, is het belangrijk om samen feest te vieren en naar buiten te gaan. Uiteraard binnen de coronamaatregelen, dus met eigen gezin, vriendje of vriendinnetje, buurkinderen. Fantastisch om op 27 april een straatbeeld te zien met spelende kinderen, net als op ‘gewone’ Koningsdagen, nu met de nodige afstand.

Het ochtendprogramma ziet er als volgt uit:

Tussen 09.30 en 10.00 uur klinkt er carillonmuziek vanaf tientallen beiaards in Nederland. Waaronder ook het nieuwe Kinderen voor Kinderen Koningsspelenliedje ‘Zij aan zij’. Om 10.00 uur klinkt het Wilhelmus.
Om 10.00 uur: Kinderen worden uitgenodigd om buiten te gaan spelen. Hoe mooi is het als het straatbeeld gevuld is met spelende kinderen? Diverse organisaties bieden inspiratie voor spelletjes en activiteiten, waaronder Scouting. Deze staan op thuisopavontuur.nl (Ga naar Alle activiteiten en zoek op 'Koning'). Ook Jantje Beton, YMCA en de NUSO Speelruimte ondersteunen ‘het buitenspeeluurtje’.

Bijdrage Scouting

Scoutinggroepen worden gevraagd de oproep voor het buitenspeeluurtje te verspreiden onder hun jeugdleden. Ook zijn er Scoutinggroepen die zelf activiteiten aanbieden in hun gemeente of op het eigen terrein. Om op deze manier een feestelijke bijdrage te leveren aan Koningsdag 2021!

Foto: RVD