Officiële opening World Scout Jamboree in Zuid-Korea

Op woensdag 2 augustus is de officiële openingsceremonie voor de 50.000 scouts die deelnemen aan de World Scout Jamboree (WSJ) 2023 in Zuid-Korea. De Nederlandse scouts komen woensdag aan op het terrein in SaeManGeum, dat is een dag later dan gepland.

Dit heeft te maken met het feit dat de basisvoorzieningen nog niet voldoende op orde waren. Samen met een aantal andere landen heeft de Nederlandse organisatie van de WSJ besloten een dag later te arriveren. Hierdoor krijgt de Zuid-Koreaanse organisatie de gelegenheid om beter voorbereid te zijn om de deelnemers onder prettige en veilige omstandigheden te ontvangen zoals voldoende maatregelen tegen de hitte en wateroverlast van de regenbuien. Met de ouders van de deelnemers wordt per mail contact gehouden en er is een vragendesk waar ze terecht kunnen.

De vrijwilligers uit het internationale serviceteam (IST’ers) die al een aantal dagen op het terrein aanwezig zijn, hebben veel last gehad van de hitte en wateroverlast. Sommigen hebben moeten aankloppen bij de medische faciliteiten met klachten over uitdroging en hoofdpijn. Inmiddels zijn de voorzieningen op orde en zijn er extra maatregelen genomen zoals extra schaduwplekken, drinkwaterpunten en pallets waar de tenten op staan. Er is nauw contact met de ambassade en de wereldorganisatie WOSM om per dag de situatie in de gaten te houden.

Op dit moment is er voldoende vertrouwen om het programma door te laten gaan en dat de deelnemers een warme maar mooie ervaring gaan opdoen. Er is al veel plezier beleefd en waardevolle ervaring opgedaan door deelnemers die deelnamen aan de voorreis. Zij zagen verschillende plekken in Zuid-Korea en maakten kennis met de cultuur.

Voor meer informatie lees de verslagen op wsj.scouting.nl.