Nederlandse scouts hervatten WSJ programma in Seoul

De 2000 Nederlandse scouts die deelnemen aan de World Scout Jamboree in Zuid-Korea worden vanaf dinsdag 8 augustus verplaatst naar Seoul. In verband met een naderende typhoon heeft de Koreaanse overheid besloten dat alle deelnemers preventief vertrekken vanaf het terrein SaeManGeum in het westen van het land. In Seoul en omgeving wordt een alternatief Jamboree-programma aangeboden. Op vrijdag 11 augustus vindt de sluiting van het evenement plaats zoals gepland.

Momenteel trekt er een orkaan over het zuiden van Japan richting het noorden. Volgens de actuele informatie komt deze orkaan op donderdag 10 augustus aan land in het zuiden van Zuid-Korea, zo’n 250 km van het WSJ-terrein en ruim 320 km van Seoul. De orkaan komt volgens de officiële berichten niet over het WSJ-terrein, maar zal volgens de voorspellingen vanaf woensdag 9 augustus zorgen voor overlast in de vorm van regen en wind. Hierdoor kunnen de deelnemers niet op het WSJ-terrein verblijven. De Koreaanse overheid verzorgt de gehele verplaatsing van SaeManGeum naar Seoul, een busrit van ongeveer vier uur.