Welpen, burgemeester en gedeputeerde starten bouw Avonturenhuis

Vrijdag 25 september werd op het Scoutinglandgoed Zeewolde op avontuurlijke wijze het startsein gegeven voor de start van de bouw van het Avonturenhuis. Het Avonturenhuis wordt een verblijfsaccommodatie voor kinderen van alle leeftijden. Kinderen met en zonder beperking, scouts en niet-scouts, uit Nederland en het buitenland zijn welkom om op het landgoed op kamp te gaan en een onvergetelijk avontuur in de natuur te beleven. In samenwerking met welpen (7-11 jaar) stelden burgemeester Gerrit-Jan Gorter van Zeewolde en gedeputeerde Harold Hofstra van de provincie Flevoland deze middag op avontuurlijke wijze een plaquette samen die de start van de bouw markeert.

Programma

De gasten werden na ontvangst toegesproken door Jaap Boot (voorzitter Scouting Nederland) en Peter Messerschmidt (directeur van Scoutinglandgoed Zeewolde) over de meerwaarde van het Avonturenhuis voor kinderen bij Scouting en uit heel Nederland en daarbuiten. Maar ook gezinnen en scholen kunnen er kamperen en bedrijven zijn meer dan welkom voor activiteiten met medewerkers of relaties.

Daarna volgde een interactieve speurtocht over het Scoutinglandgoed, om het prachtige terrein met open water en velden te ontdekken. Bij terugkomst bij de bouwplaats maakten de welpen (kinderen van 7-11 jaar) van Scoutinggroep Manitoba zich klaar om de klimwand te beklimmen. Bovenaan de klimwand haalden zij onderdelen van de plaquette op, die zij overhandigden aan burgemeester Gerrit-Jan Gorter van Zeewolde en gedeputeerde Harold Hofstra van de provincie Flevoland. De burgemeester en de gedeputeerde stelden zo de plaquette samen die straks een plekje krijgt in het gebouw.

Gedeputeerde Harold Hofstra: ‘Genieten van de eigen woonomgeving is niet alleen een kwestie van een mooi huis, voldoende wegen en goede voorzieningen. De kwaliteit van de leefomgeving wordt ook steeds meer bepaald door de nabijheid van natuur. Juist voor kinderen is het belangrijk dat zij in aanraking komen met en leren over de natuur. Zij zijn onze toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat een initiatief zoals dit scoutinglandgoed bijdraagt aan een natuurinclusieve samenleving, waarin natuur en economie in balans zijn.’

Burgemeester Gerrit-Jan Gorter: ‘Door de vestiging van Scouting Nederland heeft ons dorp al een aantal mooie activiteiten mogen beleven. Met de komst van het Avonturenhuis laat Scouting zien zich echt thuis te voelen in Zeewolde. Ik kijk uit naar de opening!’

Grote wens

Een grote wens voor het Scoutinglandgoed is al jaren de bouw van het Avonturenhuis. Het doel van het Avonturenhuis is om voor álle kinderen en jongeren uitdagende activiteiten in de natuur mogelijk te maken, zoals ontmoeten, samen spelen, wandelen, sporten of zeilen. Ook voor jonge kinderen en kinderen met een beperking is het nu mogelijk om samen buiten in de natuur te spelen en zich te ontwikkelen. Dit zorgt voor zelfvertrouwen, begrip voor elkaar, uitwisseling en een groter sociaal netwerk.

Scoutinglandgoed Zeewolde

Scoutinglandgoed Zeewolde is een stuk polderbos dat op duurzame wijze omgevormd is tot een afwisselend natuurgebied met open water en velden. Als onderdeel van het Scoutinglandgoed wordt het Avonturenhuis duurzaam gebouwd. Bij de realisatie wordt veel hout gebruikt, komen er zonnepanelen op het groene dak en is het gebouw aardgasvrij. De duurzame toepassingen in het Avonturenhuis maken we ook begrijpelijk en zichtbaar voor kinderen. Zo worden kinderen bewust en enthousiast gemaakt over de duurzame leefomgeving van het Avonturenhuis. De opening van het Avonturenhuis is naar verwachting rond de zomer van 2021.