Demissionair staatssecretaris van Ooijen op werkbezoek

Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen bezocht donderdag 13 juli een scoutszomerkamp op Scoutcentrum Buitenzorg in Baarn. Daar sprak hij vier jongeren over de waarde van Scouting als vorm van vrijetijdsbesteding op de ontwikkeling van jongeren. Scouting levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, heeft een positieve invloed op de loopbaan en draagt bij aan een gezonde samenleving.

De demissionair staatssecretaris werd door scouts rondgeleid over het kampterrein. Zij spraken over welke avonturen zij beleven tijdens hun zomerkamp, net als tienduizenden andere kinderen in Nederland deze zomer. Na het bezoek aan hun kamp spraken vier jongvolwassen scouts met van Ooijen over de positieve invloed van Scouting op hun leven, met ervaringen die zij opdeden als jeugdlid bij Scouting en hoe dat nu doorwerkt in hun privé- en professionele leven. Ook spraken zij over de lange termijn. Als vrijwilliger kunnen ze deze ervaringen meegeven aan de jeugdleden van nu. Zij zien kinderen opgroeien waarbij het zelfvertrouwen groeit en ze vinden het geweldig om daar een steentje aan te mogen bijdragen. Daarnaast kwam de belangrijke rol die hun Scoutinggroep speelde in coronatijd als plek van ontmoeting aan bod. "Het zou goed zijn voor de samenleving als er een vleugje meer Scouting is", aldus Maarten van Ooijen.

In actie

Het doel van het bezoek is om de overheid mee te nemen in de positieve ontwikkeling van jeugd door vrijetijdsbesteding buiten school. Door die ervaringen groeien kinderen en jongeren op met een sterkere mentale gezondheid. Dit is belangrijk voor hun eigen ontwikkeling en zorgt voor minder druk op de jeugdzorg. Het is daarom des te belangrijk voor overheden als gemeenten om Scouting en het jeugdwerk mee te nemen in beleidsplannen voor een veerkrachtige samenleving.

Mentale gezondheid

De mentale gezondheid van veel Nederlandse kinderen en jongeren staat onder druk. De coronaperiode heeft dit probleem versterkt en zichtbaarder gemaakt. Doordat bij Scouting kinderen en jongeren samenkomen en samen met vrienden activiteiten ondernemen, hebben de activiteiten een positief effect op de mentale gezondheid van de leden. Dit wordt ook gezien door andere organisaties, Scouting is onderdeel van de Nationale Jeugdcoalitie waar organisaties binnen jeugdwerk, sport en cultuur zich inzetten om de waarde van georganiseerde vrije tijd zichtbaar te maken en mentaal welzijn te bevorderen. Scouting Nederland werkt samen met MindUs, het NJI, ministeries en gemeenten om zich in te zetten voor het mentale welzijn van jongeren.