Een eigen Minecraft omgeving voor Scouting

Om in tijden van Corona samen te kunnen blijven spelen, heeft Scouting Nederland het initiatief ScoutCraft gestart: een Minecraftserver voor alle 110.000 jeugdleden van Scouting Nederland, plus hun vrienden vriendinnen. In de virtuele omgeving van het spel komen verschillende basisprincipes van het Scoutingspel terug. Zo kunnen ook kinderen die nog niet op Scouting zitten kennis maken met Scouting.

Een team van enthousiaste vrijwilligers heeft een Minecraftserver gebouwd waar scouts de mogelijkheid krijgen om met hun vriendjes en vriendinnetjes samen te spelen in een virtuele wereld waarin ze opdrachten uitvoeren. Een online wereld waarin Scoutingwedstrijden die in het echt niet geen doorgang kunnen vinden, wel online kunnen doorgaan en waar enthousiaste leiding van Scoutinggroepen hun wekelijkse bijeenkomst kunnen houden. Daarbij krijgen leden de kans om andere scouts uit heel Nederland te leren kennen.

Persoonlijke ontwikkeling

Scouting Nederland hoopt een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van haar jeugdleden wanneer (een deel daarvan) gezamenlijk Minecraft speelt. Naast het spelen in de natuur, kan dit een bijdrage leveren aan de sociale vaardigheden en de vindingrijkheid. Daarnaast levert het een bijdrage aan de computervaardigheden van kinderen.

Veilig online spelen

Scouting draagt altijd de grootst mogelijke zorg voor de veiligheid van haar leden, ook online. Ook ScoutCraft levert hier zijn bijdrage aan en hanteert zelf strenge toegangseisen voor haar spelers. Daardoor is de server een openbare plek, maar is de omgeving vertrouwd.