Risicobeheersing bij bouwtrajecten - Webinarweken Besturenmaand

Gaat jouw vereniging verbouwen? Of een nieuwbouw zetten? Is jouw clubhuis aan een opknapbeurt of vervanging toe? Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Hank Donker en Ron Leijendeckers* zijn ondertussen ervaringsexperts en hebben al hun tips en tricks opgeschreven. Tijdens deze webinar gaan we met dit onderwerp aan de slag. Met de ‘handleiding voor risicobeheersing bij de nieuw- of verbouw van jouw clubhuis’ kom je beslagen ten ijs en word jij de projectleider van jouw nieuwe clubhuis!

Dit webinar wordt gehost door een van de auteur van het boekje "Handleiding voor risicobeheersing bij de nieuw- of verbouw van jouw clubhuis". Hank Donker, één van de auteurs, heeft ruime ervaring in nieuw- en verbouwprojecten. ‘Bij mijn voormalige Scoutinggroep in Maarn brandde eind jaren 90 één van de drie gebouwen af. Met de groep hebben we het gebouw grotendeels zelf opnieuw gebouwd. Daarbij zijn we wel gierend uit budget gevlogen. Ik moest op hangende pootjes aankloppen bij de wethouder om extra geld te vragen. In de jaren 2013 tot en met 2018 heb ik deelgenomen aan een nieuwbouwproject, een nieuw clubhuis voor Scouting Dutmella in Son en Breugel. Van het opstellen van het pachtcontract tot de uiteindelijke inrichting van het clubhuis, alle facetten van het proces hebben we doorlopen. In de projectbegroting was rekening gehouden met 2.000 uur eigen werk. Uiteindelijk kwamen we uit op 6.000 uur. Zo heeft elk project zijn eigen pijnpunten.’

Er komt dus heel wat kijken bij de nieuw- of verbouw van een clubhuis. ‘In eerste instantie wilde ik met de handleiding uitleggen hoe je aan geld komt en fondsen kunt werven voor een bouwproject. Al gauw realiseerde ik me dat dit niet de enige uitdaging is. Hoe zorg je er nou voor dat het geld daadwerkelijk ten koste komt van het bouwproject? En waar loop je allemaal tegenaan? Niet alleen geld is schaars, middelen en inzet van vrijwilligers ook. Ik heb het verhaal al verschillende keren verteld aan groepen maar het is zoveel informatie. De handleiding vormt een naslagwerk zodat mensen het nog eens rustig na kunnen lezen. Het delen van mijn ervaring, daar doe ik het voor’ vertelt Hank enthousiast.

• Van: dinsdag 05 maart 2024 20:30
  • Tot: dinsdag 05 maart 2024 21:30