Bemiddeling en/of coaching - Webinarweken Besturenmaand

Zijn er in jouw groep wel eens misverstanden, woordenwisselingen of conflicten? Vind je het moeilijk om daarover te praten? Wanneer binnen jouw groep kleine ergernissen en irritaties uitgroeien tot conflicten, heeft de groep daar last van. En op den duur zit het voor de speltakleden ook de beleving van het Scoutingspel in de weg. In deze workshop geven we je handvatten om op een constructieve manier het gesprek aan te gaan, de angel uit een conflict te halen en partijen weer met elkaar in gesprek te brengen.

Belangrijk dus dat conflicten niet uitgroeien. Wanneer leden dat niet zelf kunnen, kan bemiddeling helpen. Scouting Nederland heeft een tak bemiddeling voor de aangesloten groepen, maar je kunt ook al veel zelf. Denk dan aan:

• een conflict tussen welpenleiding en ouders
  • ruzie tussen een stam en het groepsbestuur
  • hoogoplopende vete tussen leiding onderling
  • haat en nijd tussen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ garde van een leidingteam

In deze workshop onderzoeken we wat bemiddeling inhoudt en hoe je het aanvliegt. We bekijken enerzijds welke conflicten bemiddelbaar zijn en welke niet. Anderzijds krijg je wat praktische handvatten voor het bemiddelen tussen partijen.

We werken in de grote groep, maar ook in subgroepjes. Casussen spelen we uit in het spelcentrum (casus), binnenring (souffleurs) en buitenring (observatoren). Elke uitgespeelde casus bespreken we terug.

De workshop is bij uitstek geschikt voor groepsbegeleiders, maar ook andere bestuursleden kunnen deelnemen.

Workshopleiders

Jantien Fröling is lid van het kernteam Bemiddelen en zelfstandig gevestigd mediator.

John Vrakking is planner in het kernteam Bemiddelen en zelfstandig gevestigd coach.

• Van: woensdag 13 maart 2024 20:00
  • Tot: woensdag 13 maart 2024 21:00