Veiligheidsbladen

Scouting Nederland heeft veiligheidsbladen uitgegeven om je te helpen bij het veilig organiseren van activiteiten. Bij ieder veiligheidsblad hoort een checklist, zodat je snel en gemakkelijk kunt afvinken, of je in de betreffende situatie alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen voor een veilig Scoutingspel.

Alle veiligheidsbladen

ZIP-bestand met alle veiligheidsbladen.

Teken

Een tekenbeet is meestal onschuldig, maar kán je ziek maken als de teek langer dan 24 uur op je huid zit. In dit veiligheidsblad vind je de belangrijkste informatie. Download ook het tekenregistratieformulier.

Veilig vervoer van kinderen in de auto

Kinderen in de auto. Wat mag wel en wat mag niet?

Veiligheid bij activiteiten op het water

Water heeft een grote aantrekkingskracht op kinderen, niet alleen om te zwemmen, maar ook om allerlei andere activiteiten op te ondernemen.

Veiligheid bij droppings en nachtspelen

Wie herinnert zich niet die spannende spooktocht of het terugvinden van de weg in het donker tijdens een dropping?

Veiligheid bij gebruik van bijlen, zagen en messen

Regelmatig zul je werken met bijlen en zagen, bijvoorbeeld tijdens boswerkzaamheden of het voorbereiden van een kampvuur.

Veiligheid bij het gebruik van gebouwen

Bijna iedere groep beschikt wel over een clubgebouw. Vaak maak je met je groep ook gebruik van gebouwen van andere groepen of commerciële groepsaccommodaties.

Veiligheid bij genotsmiddelen

We vinden het gezellig om bij het kampvuur of na afloop van een vergadering nog een biertje te drinken. Maar waarmee moet je rekening houden en wat kan wel en niet bij een jeugdorganisatie?

Veiligheid bij het fietsen in groepen

Naar een activiteit of op zomerkamp met de fiets? Regelmatig zul je in grote of kleine groepen op de fiets aan het verkeer deelnemen.

Veiligheid bij het gebruik van gas

Tijdens kampen koken veel groepen op gas. Maar hoe moet je nu omgaan met die gasflessen?

Veiligheid bij het stoken van vuur

Leren omgaan met vuur, koken op houtvuur en een gezellig kampvuur zijn belangrijke onderdelen van het programma.

Veiligheid bij klimactiviteiten

Stoere activiteiten op hoogte zijn voor veel groepen een uitdaging. Juist deze activiteiten kunnen een extra risico met zich meebrengen.

Veiligheid bij pionieren

Je eigen keuken bouwen op kamp, een toren bij JOTA of die nieuwe poort voor je terrein.

Veiligheid bij touwbanen

Stoere activiteiten zoals het maken van en gebruiken van touwbanen en stormbanen zijn voor veel groepen een uitdaging. Deze activiteiten kunnen een extra risico met zich meebrengen, bijvoorbeeld omdat het op hoogte plaatsvindt of touwen onder spanning gebracht worden. Zorg dus dat je goed bent voorbereid en weet waar je het over hebt.

Veiligheid bij het vervoer van materialen

Op kamp gaat er vaak veel materiaal mee. Tenten, kisten, pionierhout, persoonlijke bagage en ga zo maar door.

Veiligheid bij zelfmedicatie en pillen van de dokter

In een groep zijn er altijd mensen die medicijnen gebruiken. Wat doe je dan?

Veiligheid bij zwemmen in buitenwater

Warm weer, dus lekker het water in. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen even goed kan zwemmen.

Veiligheid en gezondheid tijdens kampen

Kampen zijn vaak het hoogtepunt van een jaar. Lekker zonder je ouders een week lang met je vrienden stoere activiteiten doen.

Veiligheid tijdens loop- of fietstochten

Het lopen van tochten, al dan niet met kaart en kompas of gps, via vaste routes of op goed geluk, vormen voor veel groepen een belangrijk onderdeel van het (kamp)programma.

Veiligheid tijdens verschillende weersomstandigheden

Buiten kun je de leukste en meest uitdagende activiteiten organiseren en doen. Iedereen hoopt dan ook op warm weer en een lekker zonnetje. Tijdens de zomermaanden is dit gelukkig regelmatig het geval, maar het zou Nederland niet zijn als het niet af en toe (flink) regende. Koud weer, veel regen en wind en af en toe ook nog wat sneeuw. Daar heeft Scouting ook mee te maken. Hoe houd je hier rekening mee tijdens je opkomsten? Dit infoblad biedt een aantal handvatten en reminders wat betreft weersomstandigheden en de mogelijke gevolgen daarvan.

Voedselveiligheid in het clubhuis

De meeste clubgebouwen hebben wel een keuken waar tijdens kampen en voor activiteiten gekookt wordt.

Voedselveiligheid tijdens het kamperen en bivakkeren

Voldoende en goed eten, is een belangrijke randvoorwaarde voor een geslaagd kamp.

Ondersteuning