Duurzaam stoken

Wat zou Scouting zijn zonder een kampvuur? Koken op vuur, rituelen, de gezelligheid en goede gesprekken: het is niet weg te denken. Vuur stoken is echter een veelbesproken onderwerp geworden in de samenleving, vanwege de belasting voor het klimaat en de gezondheid. Dit gaat uiteraard ook Scouting aan, want wij willen ook over 30 jaar vooral buiten in de natuur actief zijn. Daarom komt er meer aandacht voor duurzaam stoken. Op deze pagina is alle belangrijke informatie voor je verzameld.

Onderzoek duurzaam vuur stoken

Scouting Nederland deed onderzoek onder kaderleden om meer inzicht te krijgen in het duurzaam stookgedrag binnen de Scoutinggroepen. Vuur stoken hoort bij Scouting. Vuur stoken is een veelbesproken onderwerp geworden in de samenleving vanwege de belasting voor het milieu en de gezondheid. En duurzaamheid is natuurlijk ook voor Scouting een belangrijk thema, want de activiteiten vinden vooral buiten in de natuur plaats. Met de uitkomsten van het onderzoek kan er binnen de vereniging gemakkelijker het gesprek gevoerd worden, met elkaar en met externe partijen. Wordt vervolgd!

Infoblad veilig en verantwoord stoken

Wat zou Scouting zijn zonder een vuurtje? Leren stoken, koken op houtvuur, samen rond het kampvuur: het maken van vuur en het spel van Scouting zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is wel belangrijk dat vuur stoken veilig en verantwoord gebeurt. In dit infoblad gaan we in op wet- en regelgeving, veilig vuur stoken en verantwoord vuur stoken.

Tips voor duurzaam stoken

Met een paar simpele tips kan je de overlast van een vuur eenvoudig beperken. In de download hieronder kan je al deze tips vinden. Bekijk ook de bijbehorende poster, print hem uit en hang hem op je clubhuis! Zo is iedereen altijd op de hoogte van de juiste manier om duurzaam te stoken.

Activiteiten rondom duurzaam vuur stoken

Spelenderwijs kan je je scouts leren om milieuvriendelijk vuur te stoken. Ze leren hierbij dat hout goed droog moet zijn, dat je geen andere dingen op het vuur moet leggen en leren de Zwitserse methode. Zo hebben ze toch de gezelligheid en warmte van een vuur, maar belasten ze het milieu zo min mogelijk.

Er zijn hiervoor verschillende activiteiten beschikbaar op de activiteitenbank:

Ecodesign 2022 - richtlijn

Op 1 januari 2022 gaan er op basis van de Europese verordening onder de zogenaamde Ecodesign-richtlijn strengere emissie-eisen gelden voor kachels en haarden die vanaf die datum op de Europese markt worden aangeboden. Vanaf die datum zijn fabrikanten verplicht enkel haarden en kachels te leveren die aan deze strengere eisen voldoen. Daarnaast wordt er samen met gemeenten onderzocht welke lokale maatregelen ingezet kunnen worden door gemeenten om het gebruik en de uitstoot van houtkachels verder te verminderen.

Ondersteuning