Kamperen en wolven en andere wilde dieren in Nederland

Op dit moment (april 2024) zijn er op de Veluwe zeven roedels wolven bekend, en er is er ook één in Midden-Drenthe en in het grensgebied van Friesland-Drenthe-Overijssel . Hoe ga je daarmee om wanneer je kampeert in een gebied waar wolven leven?

Gezonde wolven die niet worden uitgedaagd of gevoerd, vormen op voorhand geen bedreiging voor de mens. Omdat wolven schuwe dieren zijn, mijden ze mensen over het algemeen. Dit betekent niet dat wolven onmiddellijk vluchten zodra ze een mens zien. Het is belangrijk om bij het samenleven met wilde dieren de basisregels in acht te nemen: houd afstand, niet achter dieren aan rennen, jonge dieren nooit aanraken of oppakken en dieren nooit voeren. Deze regels zijn ook van toepassing op andere dieren. Naast de wolf zijn er meer wilde dieren die je tijdens het kamperen tegen kan komen:

Herten

In de duingebieden is het niet gek als je ’s morgensvroeg een hert tegenkomt naast je tent. Herten zijn schuwe dieren, ze rennen al gauw weg wanneer ze jou in de gaten hebben. Ook hier is het verstandig om ze gewoon met rust te laten en er niet achteraan te gaan.

Wilde zwijnen

Zij komen vooral op de Veluwe veel voor, maar ook in de grensgebieden van Overijssel, Brabant en Limburg. Op kampeerterreinen van Scouting Nederland op de Veluwe (Vrijenberg en Spelderholt) loop je zeker de kans wilde zwijnen op het kampeerterrein tegen te komen. Over het algemeen slaan zwijnen op de vlucht als ze mensen tegenkomen. Maar soms kunnen de ouders agressief gedrag vertonen. Houd daarom afstand en ga nooit tussen het zeug (moederzwijn) en haar biggen in staan.

Adders

Komt in de buurt van (en soms ook op) verschillende labelterreinen voor. Via de kampstaf van het terrein kun je meer informatie krijgen over hoe je met adders moet omgaan, mocht je ze tegenkomen tijdens een hike of al wandelend over het terrein.

Wel of geen hek rond het kampeerterrein?

Verschillende Scoutinglabelterreinen zijn niet rondom afgesloten met een hek. Dit heeft ermee te maken dat niet alle terreinen in eigendom zijn van Scouting Nederland, maar ook van particulieren en/of van Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer. Daarnaast is het ook niet wenselijk om het terrein af te sluiten met hekken of rasters, in verband met de trek van (zoog)dieren als reeën, dassen, etc.

Activiteiten in de nacht

Twijfel je of je een nachtelijke dropping wil doen met je jeugdleden in een gebied waar wolven leven? Loop dan zelf mee met de dropping, maar laat de kinderen helemaal zelf hun weg vinden. Daarnaast is het goed om te checken of je na zonsondergang het gebied in mag, soms is het officieel niet toegestaan om na zonsondergang in natuurgebieden activiteiten te doen. Wil je weten of dit ook voor het natuurgebied geldt waar jij kampeert? Check het met de kampstaf van jouw terrein of de websites van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten of LandschappenNL.