Ontmoet Joost, het nieuwste lid van het landelijk bestuur ('22)

"Hoi, mijn naam is Joost van Daele en ik ben sinds december internationaal commissaris en lid van het landelijk bestuur van Scouting Nederland. Als bever ben ik begonnen bij Scouting Kizito in Bergen op Zoom, waar ik mijn hele jeugd met veel plezier lid was. Toen ik ging studeren in Rotterdam ben ik meer op landelijk niveau actief geworden."

"Als internationaal commissaris houd ik me bezig met Scouting op Europees en wereldniveau. Wat zijn thema’s die bijvoorbeeld dichtbij huis spelen, zoals in België, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk? Wat zijn onderwerpen die Scouting verbindt op Europees niveau? En wat leeft er op wereldniveau? Ik houd me bezig met onderwerpen waarin Scouting Nederland wat kan bijdragen aan de wereld en met onderwerpen waar wij juist van andere landen kunnen leren.

Het internationale aspect van Scouting vind ik ontzettend leuk en leerzaam. Als scout ging ik naar de World Scout Jamboree in Zweden, een evenement dat één keer per vier jaar georganiseerd wordt. Het was een ervaring waarin ik vrienden heb gemaakt, mooie ervaringen heb meegemaakt en inzag dat wij in Nederland anders leven dan bijvoorbeeld in Oostenrijk, Hong Kong of Schotland. Sinds de Jamboree ben ik verkocht aan Scouting op internationaal niveau. Ik ben meegegaan met de Ghana Experience als explorer en als roverscout naar de Roverway in Frankrijk."

Via PST naar internationale ervaringen

"In 2016 ben ik begonnen als deelnemer van het Programma Scouting Talent (PST). Hierdoor leerde ik Scouting Nederland goed kennen en heb ik mezelf persoonlijk verder ontwikkeld. In de periode van PST heb ik ook het programma van Roverway 2018 in Nederland georganiseerd. Vanaf eind 2019 t/m begin 2021 ben ik voorzitter geweest van Productie van Landelijk team Evenementen.

Als internationaal commissaris wil ik me inzetten om meer Nederlandse scouts een internationale ervaring te geven. Een internationale ervaring is zo mooi omdat het je uitdaagt, laat reflecteren op je eigen gebruiken en vooral heel leuk is. Een internationale ervaring kun je meemaken in het buitenland of in Nederland. Wist je dat er jaarlijks behoorlijk wat buitenlandse groepen naar Nederland op kamp gaan en maar wat graag in contact komen met Nederlandse scouts?"

Groetjes,

Joost van Daele