Inloggen op Scouts Online aangepast vanaf 4 juli 2022

Vanaf scouting.nl-websites, maar ook vanaf diverse regio- en groepssites wordt er ingelogd met de inloggegevens van Scouts Online. De inlogmodule die we daarvoor gebruiken is in de afgelopen maanden aangepast. Deze aanpassingen zijn gebeurd op grond van beveiligingsoverwegingen:

• De gebruikte software (PHP) moest een grotere update krijgen
  • Het inloggen moest uitgebreid worden met de mogelijkheid tot Multifactorauthenticatie (MFA).

Log je dus wel eens in via de inlogmodule van Scouts Online? Dan gelden onderstaande aanpassingen voor jou.

Een nieuwe lay-out

De inlogmodule is voorzien van een nieuw jasje. Dat is mogelijk even wennen. In principe zijn alle opties die aanwezig waren in de ‘oude’ inlogmodule ook hier nog aanwezig. Om even een beeld te hebben vind je hiernaast een voorbeeld.

MFA – wat is dat?

Normaal gesproken log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat wachtwoord is eigenlijk de eerste factor om je zelf kenbaar te maken (authentiseren). Om er meer zeker van te zijn dat jij het bent die inlogt kan je een tweede factor gebruiken; er wordt dan aan jou gevraagd om met behulp van een 'Authenticator'-app op bijvoorbeeld je telefoon een code aan te maken, die je bij het inloggen intypt. Deze code is de tweede factor.

MFA – wie gebruikt dat?

Het is wenselijk dat in feite iedereen deze MFA methode toepast. Dat verkleint de kans op datalekken. Het is op dit moment nog niet voor iedereen verplicht. Wel kan iedereen via de loginmodule dat al zelf aanzetten. De verplichting om MFA wel te gebruiken zal in elk geval in de volgende fasering gebeuren:

• Eerst wordt het voor beroepskrachten en leden van Landelijk team Internet toegepast;
  • Na ongeveer 3 maanden zal MFA aangezet worden voor alle landelijke vrijwilligers;
  • Na ongeveer 9 maanden wordt MFA verplicht voor alle vrijwilligers van alle groepen.

Voor jeugdleden is er geen verplichting; wel kunnen zij zelf MFA aanzetten.

MFA aanzetten - hoe gaat dat?

Als MFA voor jou verplicht is, dan krijg je in elk geval een e-mail met een code toegestuurd. Beter is om de MFA aan te zetten met gebruikmaking van een authenticator. Dat gaat als volgt:

1. Login op Scouts Online
    Bij het invullen van je wachtwoord krijg je een MFA code per e-mail. Gebruik deze MFA code om in te loggen.
    Sommige providers zetten de e-mail met de MFA code met een kleine vertraging in de spam van je webmail (dus niet in je e-mail programma als outlook o.i.d.).
  2. Kies rechtsboven in het dropdownmenu voor ‘inloggegevens’
  3. Je krijgt dan het scherm zoals op de afbeelding te zien.
  4. Bij het rode pijltje kun je op het vraagtekentje een helptekst oproepen; daarin staan de volgende stappen ook aangegeven:
  5. Met multifactor authenticatie voeg je extra beveiliging toe aan je account door met een extra code in te loggen.
  6. Deze code kun je aanmaken met een authenticator app zoals Google Authenticator of Microsoft Authenticator. Installeer een authenticator app bijvoorbeeld op je smartphone.
  7. Start de authenticator
  8. Scan met de authenticator de QR-code op deze pagina of klik op de knop als je op het apparaat met authenticator app bezig bent of kopieer de secret en voeg hem handmatig toe in de authenticator app.
  9. Bevestig de gegenereerde authenticatiecode op deze pagina.
  10. Bevestig met je huidige wachtwoord en klik op Verzenden.
  11. Je bent dan ingelogd en krijgt een e-mail ter bevestiging dat de MFA is ingeschakeld.

MFA – hoe gaat dat inloggen?

Heb je eenmaal je MFA ingeschakeld, dan krijg je de volgende keer dat je inlogt dit scherm.

Start je authenticator app op je smartphone en neem de code over in dit scherm. Klik dan op login. Let op: als je ‘Ik gebruik een vertrouwde computer’ hebt aangevinkt, dan zal de volgende keer dat je inlogt geen MFA-code worden gevraagd.

Inloggen als MFA verplicht is

Als je nog geen MFA ingesteld hebt en de MFA is wel verplicht, dan ontvang je voor de eerste keer een code per e-mail op het mailadres dat in Scouts Online is ingesteld. Neem die code over op het scherm en je kunt inloggen.

Inloggen vanuit een andere website dan Scouts Online

Wat hiervoor beschreven staat geldt ook voor andere websites die gekoppeld zijn aan de login-module.

Voor webmasters: de koppeling met de login-module verandert niet. Is jouw website voor het inloggen nog niet gekoppeld en wil je dat wel, download dan dit document: Open ID handleiding voor webmasters

Vragen?

Mail naar helpdesk@scouting.nl