Scoutfit

Als je lid bent van Scouting, krijg je ook echte Scoutingkleding. Die kleding heet een Scoutfit. Je kunt de Scoutfit blouse dragen, maar een Scoutfit kan ook bestaan uit een Scoutfit trui of Scoutfit T-shirt. Uiteraard draag je daarnaast de groepsdas van de Scoutinggroep waar je lid van bent. Het voordeel hiervan is dat we als scouts beter herkenbaar zijn. De Scoutfit kun je kopen bij de Scoutshop.

Er zijn zes kleuren Scoutfit blouses: rood voor bevers, groen voor welpen, beige voor scouts, brique voor explorers, roverscouts, plusscouts en bestuursleden, blauw voor waterscouts en grijs voor luchtscouts. Daarnaast kunnen Scoutinggroepen via Scoutfit on demand eigen kleding laten maken met de eigen logo's.

Hoe draag je jouw Scoutfit?

De blouse, in je broek of niet?

Er zijn geen regels voor het in of uit je broek dragen van je blouse, maar er is wel een voorkeursmanier. Of je je daaraan houdt, is een keuze van de groep waarmee je op dat moment bent: tijdens Dodenherdenking wil je iets anders bereiken dan wanneer je met een groep welpen een renspel speelt. Er zijn momenten waarop je eenheid uit wilt stralen. Op dat soort momenten maakt het uit welk model Scoutfit blouse je draagt: het uniseks model of het damesmodel. Het uniseksmodel heeft aan de onderzijde een ronde langere vorm die bedoeld is om in de broek te dragen. Voor heren (en dames die het uniseks model dragen) is het dus simpel: altijd in de broek. Bij de keuze van de damesmodel van de Scoutfit blouse is er gekozen voor een blouse die korter is dan de reguliere uniseks blouse. De damesmodel blouse is korter en recht afgesneden aan de onderzijde en de damesblouse is dan ook niet bedoeld om in de broek gedragen te worden. Het kortere model van de damesblouse maakt het in de broek dragen van de blouse ook lastig, omdat er bijna geen stof voor is aan de onderzijde. De damesblouse is dermate kort, dat wanneer iemand de armen omhoog doet, de blouse altijd uit de broek komt, ook wanneer een maat groter wordt gekozen. Kortom, dames en heren die de reguliere uniseks blouse dragen hebben deze in de broek. Dames die het damesmodel dragen doen deze niet in de broek.

Mag ik mijn mouwen oprollen?

In het verleden waren er onduidelijkheden over het oprollen van de mouwen: naar buiten of naar binnen? Die onduidelijkheid is weggenomen door de knoopjes op de mouw van de Scoutfit. Je rolt de Scoutfit naar buiten op en zet de mouwen vast met het knoopje. Er is niet vastgesteld wanneer je de mouwen oprolt en wanneer niet. Het is overwegend een persoonlijke keuze. Op officiële momenten, zoals Dodenherdenking of een installatie, is het raadzaam dat iedereen het op dezelfde manier doet. Je wilt dan uniformiteit uitstralen. Laat de keuze die je maakt bijvoorbeeld afhangen van het weer.

Welke das draag ik en hoe draag ik deze?

Je draagt de das van het onderdeel waarvoor je op dat moment activiteiten aan het uitvoeren bent (denk aan groepsdas, regiodas voor bijvoorbeeld trainers of organisatoren, contingentsdas). Als je onderdeel geen eigen das heeft, draag je bij landelijke activiteiten de landelijke das of de Gilwell-das (als je die hebt). In alle andere situaties draag je de groepsdas

Het dragen van de das boven de kraag is gebruikelijker dan onder de kraag. Maak er als groep vooral afspraken over, zodat je het allemaal op dezelfde manier doet. Een dasring is gebruikelijk, maar niemand verplicht je om je dasring helemaal naar boven te schuiven.Internationaal zijn er grote verschillen. Amerikaanse scouts dragen de das meestal los gerold onder de kraag, met de dasring hoog gedragen. De Fransen dragen de das strak opgerold, vaak als een cirkel met een vriendschapsknoop. Engelse scouts dragen de das strak opgerold over de kraag. Veel landen volgen de Engelse manier van dragen

Gilwell-kralen, hoe draag ik die?

Er zijn geen regels gemaakt hoe je de Gilwell-kralen hoort te dragen. De internationaal gebruikelijke manier is dat de veter in de nek onder de punt van de das wordt gestopt en aan de voorkant draag je de kralen over de das heen. Het is niet nodig deze door de dasring te halen. De veter wordt niet om de das gewikkeld. Het dragen van de kralen zonder das en Scoutfit is niet gebruikelijk

Waar zitten welke badges op je Scoutfit?

Iedere badge heeft een eigen plek op je Scoutfit. Hieronder zie je waar welke tekens op je Scoutfit horen.

Voor funbadges, zoals de welkomstbadge, themafiguurbadges en de spreekbeurtbadge is geen officiële plek afgesproken. We adviseren hiervoor de afspraken binnen de groep te volgen. Doe daarvoor dus navraag bij je leiding. Zorg ervoor dat je blouse niet te vol wordt, er worden geen badges op de rug of iets dergelijks geplaatst. Sommige scouts kiezen er ook voor deze badges op bijvoorbeeld een kampvuurdeken te bewaren. Bij de veelgestelde vragen vind je meer informatie over het dragen van de Scoutfit.