SCENES-centra in Nederland

SCENES staat voor Scout Centres of Excellence for Nature, Environment and Sustainability. SCENES-centra bieden jouw groep de mogelijkheid om in een natuurlijke omgeving te kamperen en mee te doen aan leuke milieueducatieprogramma's zodat iedereen actief betrokken en met natuur en milieu bezig kan zijn. SCENES centra streven bij het beheren van het kampeerterrein naar bescherming van de omgeving en minimalisering van hun impact op het milieu. Ze bieden een natuurlijke kampeeromgeving waarin je als kampeerder meedoet aan duurzaam kamperen en duurzaam kampbeheer.

Drie hoofdvoorwaarden

Ada’s Hoeve (Ommen) is sinds 2016 een SCENES Centre. Daarnaast zijn Scoutinglandgoed Zeewolde en Scoutcentrum Rotterdam sinds 2018 een SCENES Centre en Scoutcentrum Buitenzorg (Baarn) sinds 2019. Sinds 2020 is ook St. Walrick (Overasselt) een SCENES Centre.

Een SCENES-kampeerterrein voldoet aan drie hoofdvoorwaarden:

• Het terrein ligt in een natuurlijke omgeving, zodat gasten uitgenodigd worden om te spelen en te leren in de natuur;
  • Het kampeerterrein biedt natuuractiviteiten aan haar gasten;
  • Het kampeerterrein streeft een zo duurzaam mogelijk beheer na.

Daarnaast vindt Scouting Nederland het belangrijk dat er een goede informatievoorziening is naar gasten én vrijwilligers.

Dit is waar een SCENES Centre voor staat

• We maken duurzaam kamperen op zijn scouts in de natuur mogelijk;
  • We bieden leuke programma’s in de natuur;
  • We vinden dat duurzaamheid en Scoutingwaarden verweven zijn;
  • We verwonderen ons over de kracht en de kwetsbaarheid van de natuur en voelen ons onderdeel van een groot ecosysteem;
  • We vinden het vanzelfsprekend om zo duurzaam mogelijk om te gaan met onze omgeving;
  • We denken na over de keuzes die we maken;
  • We willen vrijwilligers, gasten en anderen inspireren om mee te doen;
  • We willen in beweging blijven en leren van elkaar, van onze gasten en van andere duurzame initiatieven;
  • We hebben plezier in wat we doen, vieren onze grote en kleine successen en geven graag complimenten.

Het wereldwijde SCENES-netwerk

SCENES is een initiatief van de Wereldorganisatie van de Scout Movement (WOSM). Er zijn momenteel meer dan dertig SCENES Centra over de hele wereld, op verschillende plaatsen zoals Costa Rica, Afrika, de Zwitserse Alpen en Nederland! Als lid van het wereldwijde SCENES-netwerk wil Scouting Nederland Scouting (Label)kampeerterreinen in Nederland motiveren en helpen bij het streven naar duurzaam beheer en het stimuleren van natuurbeleving bij de scouts.

Meer informatie en een lijst van SCENES Centra in Nederland en over de hele wereld is te vinden op de website van de WOSM.

SCENES Centres in Nederland

Hieronder vind je een overzicht van de SCENES Centra in Nederland

• Gilwell Ada's Hoeve is een prachtig terrein in het Oosten van het land en het eerste SCENES terrein van Nederland. Het ligt bij het authentieke stadje Ommen, aan de rivier de Vecht. In het bos van Ada's Hoeve zetten scouts al bijna 100 jaar hun tentje op. Sinds kort is een oude arm van de rivier in ere hersteld, waar je vanaf een eigen strandje heerlijk kan spelen, vlotten bouwen en zwemmen omdat er geen gemotoriseerde boten mogen komen. Scouting en natuur vinden elkaar op de diverse ruime velden, waar je met veel privacy kan kamperen, maar ook andere groepen kan ontmoeten. Er zijn verschillende SCENES activiteiten te doen en je kan diverse hikes lopen om de omgeving te verkennen. Het terrein is goed bereikbaar met trein, fiets en auto.

• Het Scoutinglandgoed in Zeewolde is een label- en evenemententerrein waar scouts- en niet-scouts duurzaam kamperen. De combinatie water en land maakt het een interessant terrein voor alle scouts.

Op het terrein wordt biodiversiteit gestimuleerd, maar ook het spelen in de natuur, zoals op of in de waterpartijen of in de bossen. Het labelterrein is in 2016 in gebruik genomen en kenmerkt zich als een toegankelijk en openbaar landgoed voor lokale bewoners, dieren en scouts. Duurzaamheid wordt vanaf het begin meegenomen, zoals bij de realisatie van gebouwen, bij het opleiden van de kampstaf en in de communicatie.

• Scoutcentrum Rotterdam is een verrassende plek om te kamperen en maakt deel uit van een uniek stuk natuur in het Hollandse landschap. Het centrum is een van de weinig overgebleven stukken veenlandschap in de gemeente Capelle aan den IJssel. Wij zijn erg trots op ons centrum en willen dat scouts, kinderen van scholen en verenigingen kunnen genieten van het spelen in de natuur wat toch midden in de stad ligt.

Op het Scoutcentrum Rotterdam is van alles te beleven en ook in de omgeving is veel te doen en te bezoeken.

• Midden in Nederland aan de rand van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug vind je Scoutcentrum Buitenzorg. Hét terrein voor scouts en basisscholen die willen kamperen in het bos. Scoutcentrum Buitenzorg bestaat uit 12ha bosgebied. Je vindt hier achttien kampeervelden en een drietal binnenaccommodaties.

Buitenzorg biedt een aantal uitdagende activiteiten voor een goed gevuld en actief én groen kamp.

• Scoutingkampeerterrein Walrick ligt midden in het prachtige natuurgebied de Hatertse en Overasseltse Vennen. Je vindt 26 kampeervelden. Deze zijn geschikt voor groepen uiteenlopend in grootte van enkele tot meer dan 100 personen. De velden hebben een verschillend karakter: in het bos, grasland, centraal gelegen of ver van de weg.

Alle velden hebben een stookplaats voor kampvuur en primitief koken. Er is een speciaal veld voor Scoutingfamilies. Voldoende pionierhout is beschikbaar voor de kampeerders. Als je komt kamperen is er kampstaf aanwezig. Je bent welkom in de gezellige ontvangstruimte met ScoutShop.

Een SCENES Centre worden

Bekijk het stappenplan voor meer informatie als je interesse hebt om met je kampeerterrein SCENES Centre te worden!

SCENES Centre worden

Scouting speelt een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling van kin...