Spelen, leren en werken op het water

Scouting Nederland werkt samen met het Nederlandsch Binnenvaartbureau in het vijfjarig project ‘Spelen, leren en werken op het water'. Het doel van dit project is enerzijds kwaliteitsverbetering van waterscouting en anderzijds het kennis laten maken van waterscouts met de maritieme sector, specifiek de binnenvaart, om zo een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het Nederlandsch Binnenvaartbureau.

Veiligheid op het water

Binnen Scouting is er veel aandacht voor het kunnen ontwikkelen van talenten en vaardigheden. Dit begint al op jonge leeftijd. Zo kunnen jeugdleden extra vaardigheden in de vorm van insignes behalen, waardoor zij spelenderwijs leren maar ook hun CWO-diploma's halen voor bijvoorbeeld roeien of zeilen. Ook vrijwilligers worden gestimuleerd hun talenten en vaardigheden te ontwikkelen. Zo kunnen vrijwilligers bij waterscoutinggroepen bijvoorbeeld worden opgeleid in het behalen van vaarbewijzen I en II, CWO-diploma’s of opgeleid worden tot instructeur CWO om zo hun kennis weer door te kunnen geven.

Veiligheid is één van de belangrijkste fundamenten onder het werk van Scouting. In 2019 is Scouting gestart met het project Veilig varen. Met dit project zet Scouting in op het versterken van de bewustwording van vrijwilligers en waterscouts over de veiligheid en risico's op en rond het water. Door het maken van een inhaalslag op de deskundigheid en bewustwording van vrijwilligers en waterscouts wordt actief bijgedragen aan de veiligheid op en rond het water. Het project veilig varen zal voortgezet worden onder het nieuwe project met de NBB.

Opleiding in de nautische sector

Naast het belang van Scouting om met meer deskundigheid veiliger te kunnen varen, biedt Scouting haar leden ook een podium in hun ontwikkeling richting opleiding en werk in de nautische sector. Wat waterscouts als jeugdlid of vrijwilliger ervaren, leren en waar zij plezier aan beleven, kan bijdragen aan de keuze die zij maken voor een (beroeps)opleiding en/of beroep. Dit bleek ook uit een eerder onderzoek onder waterscouts: gemiddeld 33% van de waterscouts tussen de 15 en 17 jaar heeft belangstelling voor een opleiding in de nautische sector.

Waterscouting in Nederland

Scouting Nederland telt zo'n 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland. Ongeveer 25% van deze Scoutinggroepen heeft een aanbod voor waterscouts, in verschillende leeftijdsgroepen. Vaak zijn de waterscoutinggroepen te vinden bij meren en rivieren en aan de kust. Waterscouts zijn vooral in de zomer veel op het water te vinden. Zeilen, kanoën en waterspelen staan centraal. In de winter onderhouden ze de boten en doen ze andere uitdagende Scoutingactiviteiten. De groepen komen samen in een eigen clubhuis of hebben een omgebouwd binnenvaartschip als varend clubgebouw.

Wil je meer weten? Mail naar binnenvaart@scouting.nl.