Vechten voor andermans vrijheid - Jasper vertelt

Zoals ieder jaar staan veel Scoutinggroepen en zeekadetkorpsen op 4 mei stil bij de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien. Wie en wat herdenken we? En waarom is dat ook nu nog belangrijk? Niet alle veteranen zijn oude mannen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Ook nu besluiten mensen het leger in te gaan en te vechten voor vrijheid. Jasper Molenaar deed dat ook, in Afghanistan. Hij is scout en oorlogsveteraan. Hij is in 2007 5,5 maanden uitgezonden geweest naar Uruzgan, Afghanistan. Hij vertelt over zijn motivatie en zijn heftige ervaringen. Hoe was dat? Waarom besloot hij te gaan en zou hij het weer doen? En wat zou jij doen?

Waarom ben je militair geworden?

“Ik ben al sinds mijn vijfde scout. Ik wilde als militair de wereld een beetje beter maken en mensen helpen. Dan weet je ook dat er een moment komt dat je te horen krijgt dat je wordt uitgezonden. Daar hoefde ik ook niet over na te denken. Ik ging.”

Hoe veilig of onveilig was het?

“Ik was bij de constructiegenie, de weg- en waterbouw van defensie, en verbleef de hele 5,5 maanden op Kamp Holland in Uruzgan. Op het kamp was het redelijk veilig. De jongens die op patrouille buiten het kamp gingen, maakten echt wel heftige dingen mee. Ik kon gewoon mijn werk doen binnen het kamp, maar ik had constant in mijn achterhoofd dat ik in een oorlogssituatie was. Op het moment dat er collega’s omkomen, dan besef je pas echt hoe onveilig het is.”

Zijn er heftige momenten waar je nog vaak aan terugdenkt?

“Ik denk nog vaak terug aan het moment dat ik het bericht kreeg dat mijn bevriende collega Martijn Rosier was omgekomen. Daarvoor werden we op een zondagnacht gewekt. Ik kom nog steeds op zondagavond slecht in slaap.”

Als je nu te horen krijgt dat je weer op missie moet, zou je dan gaan?

“Absoluut. Er wordt gezegd dat we weinig resultaten hebben behaald, maar ik vind dat je altijd moet proberen de wereld ietsje beter te maken. Mensen te helpen.”

Bekijk het hele interview op vrijheid.scouting.nl en doe de speciale programma’s rond de thema’s vrijheid en herdenken. Team Vrijheid in Herdenken heeft zes activiteiten gemaakt die jouw speltak helpen aan deze onderwerpen aandacht te besteden. De activiteiten zijn gericht op de leeftijd 11-18 jaar, scouts en explorers. We combineren aangrijpende interviews met luchtige activiteiten. En we geven je handvatten om nog een stapje verder te gaan door met de leden terug te kijken op wat ze hebben beleefd. Samen goed voor een 2-3 uur.