Sociale veiligheid op kamp

Kamp hoort bij Scouting! Wat geniet iedereen er van om samen met elkaar op avontuur te gaan. Scouting Nederland vindt het belangrijk dat leden ook tijdens kamp binnen een sociaal veilige omgeving leuke en uitdagende Scoutingactiviteiten kunnen doen. Hoe zorg je dat sociale veiligheid ook op jouw (zomer)kamp gewaarborgd is?

Binnen Scouting doen we er met zijn allen alles aan om een veilige omgeving te bieden aan onze leden. We zijn alert op grensoverschrijdend gedrag en hebben concrete maatregelen die ervoor moeten zorgen dat dit binnen de vereniging niet voorkomt. Een aantal van die maatregelen zijn juist op (zomer)kamp extra belangrijk.

Omgangsregels

Stel aan het begin van het kamp omgangsregels op met de leidinggevenden en met de jeugdleden. Samen spreek je af wat jullie een fijne manier vinden van met elkaar omgaan. Door dit samen op te stellen, is het later ook makkelijker om elkaar erop aan te spreken.

Gedragscode en Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Neem als leidingteam een moment om de gedragscode van Scouting Nederland nog eens door te nemen. Zo weet je zeker dat deze bij iedereen bekend is voordat jullie op kamp gaan. Uiteraard zorg je ervoor dat vóórdat je op kamp gaat, alle (bege)leiding een VOG heeft ingeleverd bij je Scoutinggroep. Dat is de check aan de deur.

4-ogen principe

Het 4-ogen principe houdt in dat een leidinggevende nooit alleen is met een kind. Dat betekent dus dat je altijd met twee leidinggevenden een kind helpt als er iets gebeurd is. Heeft een kind op kamp heimwee, is hij gevallen of heeft hij een ongelukje gehad? Zorg dan dat je samen met een medeleiding het kind helpt. Je beschermt hiermee het kind, maar ook jezelf. Er is ten slotte altijd een derde persoon bij die ziet dat jij alleen het beste met het kind voor hebt.

Tekencontrole

Zeker op een langer kamp, zoals een zomerkamp, zal het soms nodig zijn om tekencontrole te doen bij de jeugdleden. Zorg dat je hiervoor met meerdere leidinggevenden aan de slag gaat. Je controleert de jeugdleden op alle punten die je kunt zien zonder hun ondergoed uit te trekken (nek, haargrens, achter de oren, oksels, ellebogen, knieholtes). Vraag de kinderen om zelf hun liezen te checken voordat ze gaan slapen. Voor meer informatie over teken kun je hier het infoblad “teken” downloaden.

Informeer ouders

Informeer ouders van je jeugdleden voor het kamp hoe jullie op kamp omgaan met douchen, tekencontrole, slapen, etc. Zo weten ouders van tevoren hoe jullie erin staan en hoe het eraan toegaat op jullie (zomer)kamp. Dat kan veel vragen en onbegrip voorkomen.

Door bovenstaande onderwerpen vóór kamp besproken en gecontroleerd te hebben zijn jullie klaar voor een super tof kamp. Veel plezier en maak er een ongelooflijk mooi avontuur van!

Heb je vragen over sociale veiligheid? Voor informatie en advies kan je altijd contact opnemen met Team Sociale veiligheid van Scouting Nederland. Stuur een mail naar socialeveiligheid@scouting.nl. Voor meer informatie over de VOG stuur je een bericht naar vog@scouting.nl.