Scouting Hubertus-Brandaan en Scouting Nautilus suppen van Leiden naar Delft tegen plastic soep

Van 24 tot 27 augustus organiseerden stichting Naar Buiten!, stichting SUPBinkcies en stichting Techniekmenu de Vliet Clean Sup; een vierdaags vakantie-evenement voor kinderen, dat in het teken stond van watersport en het bestrijden van de plastic soep. Voor dit evenement supten de waterscoutinggroepen Hubertus-Brandaan uit Voorburg en Nautilus uit Delft in vier dagen van Leiden naar Delft, om zo de Vliet een stukje schoner te maken.

Doel van het evenement was om kinderen spelenderwijs bewust te maken van het belang van schoon water. Het weer zat daarbij gelukkig goed mee; er was vrijwel elke dag een warm zonnetje en de suppers hadden de wind in de rug. De scouts (10-15 jaar) visten vanaf hun supbord samen elke dag meerdere vuilniszakken vol plastic uit het water. Maar niet alleen naar zwerfafval werd gevist; in samenwerking met het WaterLab van de TU Delft en The Ocean Movement werd er ook een nieuw soort sleepnet getest, waarmee er tijdens het suppen microplastics uit het water kunnen worden gefilterd. Een vergelijkbare methode wordt al professioneel gebruikt op zee, maar de onderzoekers wilden met deze proef nagaan of vrijwilligers ook met een vereenvoudigde methode succesvol zelf aan de slag kunnen. Over enkele weken maken ze het resultaat van hun onderzoek aan de scouts bekend.

Terwijl de scouts de Vliet afsupten, konden kinderen uit de regio (8-12 jaar) op verschillende locaties langs de route proefjes doen met water en plastic, om zo spelenderwijs te leren over de problemen die plastics in water veroorzaken. Naast het doen van proefjes knutselden ze met gerecycled plastic een sleutelhanger in de vorm van een Haagse ooievaar en kregen ze een cursus suppen voor beginners.

Speciale gasten die tijdens het evenement een stukje meesupten waren onder andere Merijn Tinga, de plastic soup surfer, wereldkampioene windsurfen Lilian de Geus en Marcel Belt, hoogheemraad in Delfland. Bij het eindpunt van de vierde en laatste etappe werden de suppers door de Delftse Wethouder Martina Huijsmans feestelijk onthaald op de M.S. Energie, de verenigingsboot vanScouting Nautilus.

Heeft jouw groep of regio ook zo'n mooi voorbeeld? Check de mediaplanning van Landelijk team Communicatie voor alle mogelijkheden!