Hoe doen zij dat? - Scouting Ruwaard van Putten start tweede welpengroep

Ellie van Gemeren en Thieme Bezemer van de Scouting Ruwaard van Puttengroep uit Spijkenisse hebben een tweede welpengroep opgericht om de wachtlijst weg te werken. Hoe deden ze dat? "Wij zijn een groep met 40 welpen en daarbij was het niet afgelopen.  De afgelopen twee jaar zien we een enorme wachtlijst van 25 kinderen. Intussen zijn de e-mailtjes verstuurd en van de 25 kinderen die op de wachtlijst stonden hebben er al 21 kinderen aangemeld om te komen!", aldus Ellie.

"Onze eerste welpengroep bestaat uit 40 jeugdleden. Daarnaast hebben we al meer dan een jaar ongeveer 25 kinderen op de wachtlijst. Met een flink aantal doorstromers en een extern iemand hadden we dan nu eindelijk ook genoeg leiding om iets aan de huidige situatie te veranderen."

Voor- en nadelen

"10 jaar geleden waren we al gestart met een tweede welpengroep. We hebben toen de bestaande groep kinderen en het leidingteam gesplitst met ieder hun eigen programma. Helaas liep toen al vrij snel het aantal jeugdleden en leiding weer terug en zijn de groepen weer samengevoegd. Nu 10 jaar later willen we dat niet nog eens laten gebeuren en zijn we gaan nadenken hoe we dit deze keer wilden aanpakken.

Om geen vriendengroepjes binnen de huidige welpengroep uit elkaar te halen willen we starten met een compleet nieuwe groep jeugdleden van de wachtlijst. Nadeel is dan natuurlijk wel dat geen van deze kinderen enige Scoutingervaring hebben. De tweede afweging was het beperktere aantal ervaren leiding. Door de tweede groep ’s middags te laten draaien houden we de ruimte om leiding van de ochtendgroep ook ’s middags in te zetten. Bijkomend voordeel is dat we voor beide groepen hetzelfde programma kunnen gebruiken. Verder willen we als één welpenteam blijven functioneren. Dit betekent dat de meer ervaren leiding voor zowel het ochtend als middagonderdeel de algemene organisatie op zich kunnen nemen."

Trots

"Waar wij het meest trots op zijn is dat het in een relatief korte tijd is gelukt om de knopen door te hakken en een tweede groep te starten. Zo kunnen we ons als vrijwilligers volledig inzetten voor de nieuwe groep kinderen. De nieuwe jeugdleden wil je ook een mooie Scoutingervaring geven."

Wat we andere groepen willen meegeven

"Uiteraard kan het per groep, speltak en situatie verschillen. Door de welpenspeltak als geheel als één leidingteam te blijven zien, kun je veel organisatorische zaken heel efficiënt en met een kleinere groep meer ervaren leiding regelen."