Doe met Scouting mee aan de Klimaatmars

We komen stapje voor stapje uit de coronacrisis. Maar er is meer aan de hand, een klimaatcrisis. Onze aarde warmt op waardoor overstromingen, bosbranden en hongersnoden vaker voorkomen. De wereld moet in actie komen met ambitieuze en eerlijke klimaatplannen voor een weerbaar heden en een leefbare toekomst. Zodat kinderen zich persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen met uitdagende activiteiten in de natuur wereldwijd.

Daarom doet Scouting Nederland dit jaar mee aan de Klimaatmars in Amsterdam op 6 november. Om te laten zien dat de grootste jeugdorganisatie van Nederland ambitieuze en eerlijke klimaatplannen steunt. Een groep Scoutingvrijwilligers reist 6 november in Scoutfit af naar Amsterdam om mee te lopen en te laten zien dat scouts een toekomstbestendige wereld belangrijk vinden. En iedereen mag mee! Aanmelden kan vanaf 18 jaar en doe je hier in Scouts Online.

Deelnemen aan de Klimaatmars doe je op persoonlijke titel en op eigen risico. Scouting Nederland is geen organisator van de Klimaatmars, maar biedt de mogelijkheid om met andere scouts af te spreken en gelijk op te lopen tijdens de mars. Je volgt de aanwijzingen op van de organisatie van de Klimaatmars.

Waarom doet Scouting mee aan de Klimaatmars?

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp binnen Scouting. We leren onze leden netjes omgaan met de natuur. Dat willen we niet alleen uitdragen binnen de vereniging maar ook daarbuiten. Dat doen we niet alleen op het gebied van duurzaamheid. Zo heeft Scouting Nederland in de afgelopen jaren ook meegedaan aan de Canal Pride en Youth Pride Walks om op te staan voor inclusiviteit. Ook ondersteunt Scouting al decennialang de Nationale Herdenking op de Dam op 4 mei voor de vrede.

Begin november komen landen vanuit de hele wereld bijeen tijdens de VN Klimaattop in Glasgow om te praten over het tegengaan van klimaatverandering. Over de hele wereld gaan mensen de straat op voor klimaatrechtvaardigheid. Ook in Nederland, op 6 november in Amsterdam. Iedereen kan meedoen aan de Klimaatmars! De mars is een initiatief van de Klimaatcrisis Coalitie, een samenwerkingsverband van tien verschillende organisaties en groepen: Oxfam Novib, Fridays For Future, Greenpeace, Extinction Rebellion, FNV, Fossielvrij NL, Milieudefensie, Grootouders voor het Klimaat, Code Rood en DeGoedeZaak.