Landelijke traject bestuursontwikkeling voor groepsbesturen najaar 2023

De bestuurskwaliteit is een belangrijke succesfactor in groepen & regio’s. Maar hoe word je een goed bestuur? Bestuursontwikkeling is een beproefde methodiek waarmee groepsbesturen hun bestuurskracht versterken. Dat doe je samen met andere besturen in je regio. Dat is de oorspronkelijke gedachte. Maar niet elke regio biedt (nog) een traject Bestuursontwikkeling aan. Daarom hebben we dit jaar weer twee landelijke trajecten Bestuursontwikkeling gepland. Het eerste start in maart, het tweede traject start in september. Aan een traject kunnen drie tot vijf groepsbesturen meedoen.

VOOR WIE?

Voor enthousiaste groepsbesturen die ook willen groeien! Én die vallen onder regio’s die het traject Bestuursontwikkeling nog niet of niet meer aanbieden. Jong en onervaren of gepokt en gemazeld… het maakt niet uit. Het gaat erom dat je in de spiegel wil kijken en de blik wil richten op de toekomst. Bij voorkeur neemt het voltallige groepsbestuur deel, maar in elk geval minimaal 3 leden.

WAAR? EEN COMBINATIE VAN FYSIEK EN ONLINE

Samen met de andere groepsbesturen kom je gedurende vier maanden vijf keer bijeen. De eerste en de laatste bijeenkomst vinden fysiek plaats op plekken die centraal gelegen zijn voor de deelnemers. De tussenliggende bijeenkomsten zijn online via Zoom. Deze combinatie beperkt heen- en weer-reizen en scheelt tijd.

WANNEER?

Data Najaarsgroep:

1 - Start zaterdag 9 september
2 - Online: di 10 oktober
3 - Online: di 14 november
4 - Online: di 12 december
5 – afronding zaterdag 13 januari 2024
6 – (facultatieve terugkomdag: 25 mei 2024)

De 1e en 5e bijeenkomst is op een nog nader te bepalen locatie. Het formele gedeelte is van 9.30 tot 13.00 uur, met aansluitend voor de liefhebbers een (gratis) lunch. De online bijeenkomsten zijn van 19:30 uur tot 21:30 uur max.

AANMELDEN? WIE HET KOMT, HET EERST MAALT!

Je kunt je bestuur inschrijven via de volgende Sol link: Inschrijving voor groepen landelijk traject bestuursontwikkeling najaar 2023. Als je aanmelding op tijd is, ontvang je daarna een tweede SOLlink voor individuele aanmelding van elk bestuurslid van jouw bestuur dat gaat deelnemen. Er is ook een landelijk traject (geweest) in het voorjaar 2023.

De kosten voor deelname zijn 30 euro per bestuur.

WAT STAAT JE TE WACHTEN?

In vier maanden tijd ontwikkel je je tot een STER(k)-bestuur. Tijdens de zeer interactieve bijeenkomsten (ja, ook online!) leer je met en van elkaar. Je deelt je ervaringen met het besturen van een scoutinggroep. Je zoomt in op de specifieke rol, taken en verantwoordelijkheden van een groepsbestuur aan de hand van praktische en relevante thema’s. Best practices en intervisie zorgen voor veel inspiratie. Natuurlijk staan we ook stil bij de vraag hoe het bestuursnetwerk in de eigen regio kan worden versterkt.

Ook tussen de bijeenkomsten door zit je niet stil. Elk bestuur kiest zijn eigen actiepunten om zijn bestuurskracht te ontwikkelen. Daar ga je mee aan de slag.

Twee ervaren bestuurscoaches uit het landelijke netwerk begeleiden het gehele traject.

MEER WETEN?

Meer informatie: www.scouting.nl/bestuursontwikkeling.