Spelen in thema

Shere Khan is aangekomen bij de rots. “Wat zijn die gekke dieren nu weer aan het doen?”, vraagt hij zich af. Het lijkt wel een puzzel. In een kring proberen ze de snippers die ze gevonden hebben bij elkaar te passen. Shere Khan sluipt dichterbij en ziet tot zijn schrik dat zijn naam op het papier staat. Met mooie sierlijke letters is het geschreven en erboven staat ‘Uitnodiging’. Was hij wél uitgenodigd voor het feest?

Wil je weten hoe dit afloopt? Dat is precies de reden waarom Scouting werkt met thema’s: het is een geweldige manier om de aandacht van je leden te trekken en hen te inspireren om mee te doen met een activiteit, te leren of iets nieuws te proberen. Thema's kunnen de verbeelding van welpen prikkelen en hen helpen zich te concentreren op specifieke onderwerpen of vaardigheden die ze willen ontwikkelen.

Het werken in thema en het gebruik van ceremoniën is zeer gebruikelijk binnen Scouting en is een van de onderdelen van de spelvisie SCOUTS. Verhalen vertellen is een belangrijke traditie. Elk verhaal bevat een boodschap voor de luisteraars. Onze traditie van verhalen vertellen maakt het makkelijker om kennis over te dragen. Verhalen leren ons om samen te werken, om samen te leven, het verschil tussen goed en kwaad te leren en te streven naar een betere wereld.

Waarom spelen in junglethema?

Verhalen, sprookjes, sagen en legenden zijn een spiegel op onze wereld, met alle goede en slechte zaken die wij kennen. In werelden die aan de oppervlakte enorm verschillen van de onze, fantastische werelden met prinsen, draken en een zoektochten om het kwaad te overwinnen. Wanneer je iets verder kijkt, zie je de overeenkomsten tussen de wereld van bijvoorbeeld Sint-Joris en de draak en die van ons.

Het verhaal hierboven zou zomaar een thema voor een zomerkamp of weekendkamp van een welpenhorde kunnen zijn. Of misschien een inleiding voor een groots smokkelspel. Een thema maakt een spel, zoals bijvoorbeeld een smokkelspel, net iets spannender of leuker. Welpen kunnen zich er helemaal in inleven

Meer weten? Download de infographic Spelen in thema en de bijlage Werken met thema voor het vervolg van het verhaal, voor meer voorbeelden en voor praktische tips om dit ook zelf in je opkomsten toe te passen.

Scoutingspel