Niet-Scoutinglocaties

Kamperen op bijzondere plaatsen? Of ga je liever voor écht primitief en kies je voor een defensieterrein? Op deze pagina vind je alle informatie over kamperen op niet-Scoutingterreinen. Een groot aantal van deze locaties vind je ook terug in de accommodatiegids.

Let op: kamperen bij defensie tijdelijk niet mogelijk

Het gebruik van defensieterreinen is op dit moment niet mogelijk voor Scoutinggroepen. Sinds kort is het bij een aanvraag in veel gevallen nodig om een QuickScan en stikstofberekening te overhandigen. De kosten hiervoor lopen behoorlijk op en maakt het voor een Scoutinggroep of evenement te duur om een defensieterrein te gebruiken. Vanuit Scouting Nederland blijven we in gesprek met betrokken overheden om hier verbetering in te krijgen. Zodra we hier mee over bekend is laten we dat op deze plek weten.

Onderstaande informatie is verouderd.

Defensieterreinen

Als Scoutinggroep kun je gebruik maken van enkele militaire oefenterreinen voor je zomerkamp. Deze terreinen liggen midden in de natuur en daarom kun je hier echt primitief kamperen! Er zijn over het algemeen geen voorzieningen aanwezig en met Defensie zijn enkele afspraken gemaakt voor het gebruik van de terreinen.

De volgende militaire (en Natura2000) terreinen mogen worden gebruikt door Scouting buiten het broedseizoen. Je kan er kamperen tussen 15 juli tot 15 maart:

16H01 Havelte-OostHavelte43mechbrig.madi@mindef.nl
26H25 Ermelose HeideErmeloF.Harmsen@mindef.nl
32F14 Stroese ZandStroeF.Harmsen@mindef.nl
32F21 Garderense VeldUddelF.Harmsen@mindef.nl
32H05 Ederheide en Ginkelse heideEdeF.Harmsen@mindef.nl
33D02 ScherpenbergLierenF.Harmsen@mindef.nl
33D08 Arnhemse HeideArnhemF.Harmsen@mindef.nl
57F03 WeerterheideBudelMadizuid@mindef.nl
57H06 Kruispeel en AchterbroekWeertMadizuid@mindef.nl

De volgende militaire terreinen kennen de broedseizoenbeperking niet en kunnen het hele jaar worden gebruikt door Scouting:

12D06 BaggelhuizenAssen43mechbrig.madi@mindef.nl
16G04 Havelte-WestHavelte43mechbrig.madi@mindef.nl
33F02 Gorsselse HeideHarfsenF.Harmsen@mindef.nl
34C04 Het Groote VeldLochemF.Harmsen@mindef.nl
44D06 Vrachelse HeideOosterhoutMadizuid@mindef.nl
45C12 Vughtse HeideVughtMadizuid@mindef.nl
45F15 LangenboomLangenboomMadizuid@mindef.nl
49F06 Rucphense HeideRucphenMadizuid@mindef.nl
49G02 Woensdrechtse HeideWoensdrechtMadizuid@mindef.nl
50B13 Galderse HeideBredaMadizuid@mindef.nl
51A03 Oirschotse HeideOirschotMadizuid@mindef.nl
52G03 KrayelheideVenloMadizuid@mindef.nl

Kosten en kaarten

Vanwege de SBBI (Sociaal Belang Beogende Instelling) status van Scouting, komt je groep in aanmerking voor een korting van 40% op de gebruikelijke tarieven. Voor 2022 zijn de tarieven als volgt:

Overnachting3,70 euro

Dagactiviteit

2,23 euro

Hieronder download je van een aantal van de terreinen de kaarten. Aan de kaarten kunnen geen rechten ontleend worden. De informatie is aan verandering onderhevig. De kaarten geven het volledige terrein weer en Defensie is vrij om een perceel toe te wijzen aan je groep. Je download hieronder ook het aanvraagformulier Kamperen op militaire terreinen. Let op: Het aanvraagformulier dient minimaal acht weken van tevoren te worden opgestuurd naar het mailadres dan achter het door jou gewenste terrein staat. Je maakt als aanvrager dus direct afspraken met Defensie en niet via Scouting Nederland.

Scoutingspel