Met je lelievlet over de Alpen

Waterscouting is er echt niet alleen in Nederland, maar in vrijwel alle Europese landen. Het gaat er wel overal net even anders aan toe. Bij ons zijn de kampen met lelievletten heilig. Daar denken ze in andere Europese landen heel anders over. We maken even een rondje langs wat waterscouts in Europa, die zichzelf overigens vaak zeescouts noemen.

In Zweden vinden ze zichzelf pas waterscout, of beter dus zeescout, als ze de zee op gaan.

In Griekenland weten ze daar alles van.

En die Zwitsers met hun Alpen, dat is lachen! nou…

In Frankrijk doen ze veel meer dan roeien en zeilen

Het is dus echt te moeite waard om je komende waterkamp eens in het buitenland te zoeken. Het zet je hele jaarprogramma misschien wel op zijn kop, want je zomerkamp begint dan niet met het onderhoud aan je lelievlet in de winter. Die winter begint dan met het avontuur om het tóch voor elkaar te krijgen dat je plezier op het water hebt, maar dan met een extra dimensie.

Als je bij de andere invalshoeken ongeveer weet in welk land je je waterkamp wilt houden, dan kun je op de volgende websites zoeken naar waterscoutinggroepen, - terreinen en - evenementen.

• Deze site is van de Europese waterscoutingorganisatie Odysseus. Bij seascouts.eu/countries/ vind je een lijst met waterscoutingorganisaties van enkele landen.

• Deze Facebookgroep telt ruim 1200 leden waarmee je in contact kunt komen en kunt vragen welke mogelijkheden voor waterkampen er in hun land zijn.

• Ga zeker eens naar dit platform. Het is speciaal voor scouts in Europa. Je kunt met elkaar in contact komen, zoeken naar kampterreinen, evenementen en zeker ook waterscouting. Je kunt je ook registreren en je eigen profiel aanmaken. En vooral laten weten dat je op zoek bent naar een waterkamp in het buitenland.

Scoutingspel