Ja, we gaan!

Jullie hebben de knoop doorgehakt: jullie gaan op kamp in het buitenland. Misschien heb je al een concreet idee naar welk land of regio het wordt en wat voor soort kamp het wordt. Als dat nog niet zo is, ben je wel al toe aan het maken van een plan. Je moet namelijk wat meer voorbereiden dan bij een kamp in Nederland.

Workshop stappenplan op kamp naar het buitenland

Een goede voorbereiding voor een kamp in het buitenland begint bij het opstellen van een plan: wat moet er allemaal geregeld en uitgezocht worden? Wanneer moeten beslissingen zijn genomen en actiepunten zijn afgerond? Wie doet wat? Enkele zaken moet ruim van tevoren geregeld worden en je mag essentiële zaken niet vergeten. Daarvoor is er het stappenplan.

Er is niet één stappenplan, omdat ieder kamp in het buitenland een andere aanpak vraagt. Wel zijn er stappen, keuzes en actiepunten die in elk plan voorkomen. Met onderstaande activiteit kun je je eigen stappenplan samenstellen.

Een van de stappen is dat je een keuze maakt waar je naartoe gaat en wat voor soort kamp het wordt. Als je dat nog niet weet, kun je de activiteiten uit een van de vijf invalshoeken doen.

Bij het opstellen van het stappenplan bepaal je voornamelijk wanneer je wat moet doen. Daarvoor hoef je nog niet meteen te weten hoe je die stappen moet gaan aanpakken. Voor enkele stappen zal je zaken moeten uitzoeken en extra informatie moeten zoeken.

Als je een vraag hebt die specifiek is voor Scouting, dan kun je die mailen naar spelteam Internationaal: internationaal@spel.scouting.nl.

Veel algemene informatie is te vinden op internet. Let er wel op dat je de meest actuele informatie hebt. Hieronder een selectie van handige sites.

Overzicht handige websites

Scoutingspel