Cultuurschok kortsluiting

Heb je een sterke maag? Probeer dan maar eens Casu Marzu. Op Sardinië zijn ze dol op deze kaas. Aantrekkelijker zijn Belgische bonbon, de sfeer in een Ierse pub, auto’s in Italiaans design en de architectuur van Barcelona. Zo heeft ieder land wel uitingen van cultuur die van elkaar verschillen. Het kunnen ook kleine verschillen zijn, zoals de etenstijden, de manier waarop ze elkaar begroeten of de manier waarop ze met hun uniform omgaan.

Het is leuk, soms handig en in enkele gevallen maar beter dat je die cultuurverschillen kent. Anders kom je met wel heel rare voedingsmiddelen uit de supermarkt of heb je je nieuwe Scoutingvrienden tot op het bot beledigd. Misschien komt dat wel doordat een culturele kenmerk anders is dan je dacht. Die valkuilen van vooroordelen wil je liever voorkomen. Daarom ga je je hier voorbereiden op een confrontatie met de cultuurschok.

Casu Marzu:

Ierse pub:

Italiaanse auto:

Barcelona:

Cultuurconfrontatie

Cultuurschok kortsluiting begint gewoon in je eigen clubhuis. Bij Cultuurconfrontatie kom je daadwerkelijk in contact met buitenlandse scouts, maar kom je aan het eind oog in oog te staan met een buitenlandse scout. Als de je kortsluiting weet te voorkomen heb je een klik.

Neem er wel de tijd voor, want je kunt er zomaar meer opkomsten mee bezig zijn.

Scoutingspel