Earth Tribe

Het klimaat verandert, het wordt warmer, soms hebben we hevige regenbuien en er zijn meer natuurrampen. Ook in Nederland zijn er planten en dieren die met uitsterven worden bedreigd. We leven steeds meer in een consumptiemaatschappij, waarbij mensen, soms ondoordacht, veel spullen kopen en weer heel makkelijk weggooien. Door het doen van leuke en uitdagende programma’s over natuur en de aarde kun je lid worden van de Earth Tribe!

Dit internationale programma is ontwikkeld door het Wereldnatuurfonds samen met WOSM. Het programma haakt in op de SDG's, de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Het eerste onderdeel van dit programma is de Champions for Nature Challenge.

Plastic Tide Turners Challenge

Info volgt

Champions for Nature Challenge

De Champions for Nature Challenge bestaat uit twee programma-onderdelen voor drie leeftijdsgroepen: 7-11, 11-14 en 15+.

1. Het programma ‘Betere keuzes’, dat gaat over meer bewustzijn, duurzamere keuzes maken en je ontdekt de impact van jouw levensstijl op je omgeving.
  2. Het programma ‘Natuur en biodiversiteit, dat gaat over natuurbeleving en kennis van natuur, dieren en planten en je ontdekt hoe ecosystemen werken.

Hoe werkt dat dan?

Als je groep op kamp gaat op een SCENES-terrein kun je er op kamp in twee dagdelen mee aan de slag. Je doorloopt dan 3 stappen van de Champions for Nature Challenge en rond het af met een prachtige badge. Je kunt de dagdelen op één dag uitvoeren of verdelen over meerdere kampdagen.

Het programma op kamp bestaat uit 3 stappen:

1. Een spel over bewustwording voor de leiding en kinderen of jongeren. Ontdek wat jouw ecologische voetafdruk is en ga met elkaar in gesprek over belangrijke milieukwesties. Deze stap duurt een dagdeel en zou je ook al voorafgaand aan je kamp kunnen doen.
  2. Doeprogramma’s op het gebied van natuur en milieu op en rond het kampterrein. Dit kun je in overleg met de kampeerstaf bepalen. Dit programma duurt een dagdeel. Kijk alvast op de website van het kampeerterrein voor de mogelijkheden!
  3. Als afronding bedenk je samen oplossingen en acties die positief zijn voor natuur en milieu. Dit actieplan presenteer je aan de kampstaf en hiermee ga je thuis en/of bij je Scoutinggroep aan de slag. Natuurlijk kun je ook tijdens je kamp al beginnen met het uitvoeren van wat acties.

Na afloop kun je de Earth Tribe badges uitreiken, die je voor je groepsleden kunt kopen op het SCENES-terrein waar je kampeert. Je laat daar mee zien dat je lid bent van de wereldwijde Earth Tribe.

Ga je dit jaar op één van de scenes-terreinen in Nederland op kamp en wil je deelnemen aan de Champions for Nature Challenge? Laat het dan zo snel mogelijk weten aan het SCENES-team via een mail naar het SCENES-kampeerterrein waar je je zomerkamp of weekend gaat houden. We nemen dan contact met je op om verder te overleggen.

Scoutingspel