Over LHBTQIA+

Bij Scouting is iedereen welkom en we vinden het belangrijk dat iedereen bij Scouting zichzelf kan zijn. Daar horen Rainbow scouts (LHBT+) ook bij. Hoe geef je als jeugdlid, vrijwilliger of Scoutinggroep ruimte aan gender- en seksuele diversiteit binnen Scouting? De informatie op deze pagina helpt je hierbij.

LHBT+ is een verzamelterm voor seksuele- en genderminderheden. Hieronder worden de termen toegelicht. Hieronder worden de termen toegelicht.

Lstaat voor lesbisch / lesbo (meiden die op meiden vallen).
Hstaat voor homo (jongens die op jongens vallen) soms wordt de 'g' van gay gebruikt.
Bstaat voor biseksueel (mensen die zowel op jongens als op meiden vallen).
Tstaat voor transgender, mensen die zich identificeren met een ander geslacht dan bij de geboorte is toegewezen.
+staat voor alle andere seksuele- en genderminderheden.

Hieronder worden een aantal andere 'labels' toegelicht

Qstaat voor queer en wordt veel gebruikt als overkoepelende term voor seksuele en genderminderheden. De term wordt ook gebruikt door mensen die geen van de andere labels passend vinden.

Q

staat ook voor questioning, mensen die nog niet helemaal uit hun eigen voorkeuren zijn.
Istaat voor intersekse, mensen die zijn geboren in een lichaam wat niet voldoet aan het beeld dat we hebben van een jongen of een meisje.

A

staat voor aseksueel, mensen die geen seksuele en/of romantische aantrekking voelen.

P

staat voor panseksueel, mensen die seksuele en/of romantische aantrekking voelen voor mensen van alle genders.
Pstaat ook voor polyamorie, een levenswijze waarin men openstaat voor het gelijktijdig hebben van meer dan één liefdesrelatie

Scouting heeft een teken ontwikkeld voor iedereen die zich identificeert als Rainbow scout, maar ook voor alle leden die van mening zijn dat iedereen het recht heeft om uit te komen voor zijn of haar eigen (seksuele) voorkeur of genderidentiteit. Het teken combineert de typische Scoutingdasring met het internationale teken voor LHBT+, de regenboog. Je kunt het Rainbow Scouting teken als badge aanschaffen bij de ScoutShop en dragen op de rechtermouw van je Scoutfit.

Scoutingspel