Info voor jeugdleden

Info over LHBTIAQ+ voor jeugdleden

Als je denkt dat je LHBTQIA+ bent, is het logisch dat je vragen hebt. Misschien ben je aan het ontdekken wat jouw seksualiteit of genderidentiteit is. Of misschien weet je dat al en wil je het graag met anderen bespreken. Je wilt jezelf kunnen zijn. Scouting Nederland vindt dat er plaats is voor iedereen, dus ook voor jou. Jouw seksuele voorkeur en genderidentiteit maken hiervoor geen verschil.

Hieronder vind je een paar veelgestelde vragen en tips. Wil je meer weten? Kijk dan bij de downloads voor jeugdleden in de Rainbow Scouting Picknickmand. https://www.scouting.nl/downloads/scoutingspel/diversiteit/rainbow-scouting

• Ben je er nog niet helemaal uit wie je bent of op wie je valt? Dat is helemaal niet erg, iedereen doet dit op diens eigen tempo en eigen manier. Sommige mensen willen helemaal geen label op zichzelf plakken en andere juist weer wel. Jij bent jij! De website www.iedereenisanders.nl helpt je om beter te snappen hoe jij in elkaar zit. Iederéén is anders, je staat er dus niet alleen voor. Of je nu lesbisch, homo, bi, trans, intersekse, pan, non-binair, aseksueel of cis hetero bent!

• Het antwoord op die laatste vraag is “nee, dat hoeft niet”. Je mag zelf bepalen of je het aan je (bege)leiding of andere jeugdleden wilt vertellen. Vaak voelt het wel als een opluchting als het geen geheim meer is. Het helpt om eerst zelf te accepteren wie je bent. Als je niet (meer) worstelt met je eigen gevoelens, sta je sterker in je schoenen en kun je een eventuele nare opmerking makkelijker relativeren en naast je neerleggen.

Wanneer je hebt besloten dat je anderen over je seksuele oriëntatie of genderidentiteit wilt vertellen, is het belangrijk om er vooraf goed over na te denken hoe je dat gaat aanpakken. Bedenk wat je wilt zeggen en wat je van mensen verwacht of hoopt. De meesten zullen je steunen en accepteren, maar denk er vooraf ook na over hoe je om kunt gaan met mensen die minder goed reageren. Dat zullen er hopelijk niet veel zijn, maar het kan wel gebeuren.

Je hoeft het natuurlijk niet meteen aan iedereen te vertellen. Wanneer je voor het eerst uit de kast komt, kies dan iemand uit die je vertrouwt. Dat kan een goede vriend of vriendin zijn, maar bijvoorbeeld ook je (bege)leiding. Als je het later toch aan de hele groep wilt vertellen, kan die persoon je steunen, mochten er vervelende opmerkingen komen.

• Bedenk ook dat anderen misschien vragen hebben. “Hoe weet je dat dan? Weet je het wel zeker?”, maar ook confronterende vragen als “Ben je dan verliefd op mij?”. Probeer op dat soort vragen alvast een antwoord te bedenken.

Als je transgender bent, wil je misschien een nieuwe naam en voornaamwoorden (hij/hem, zij/haar, die/hen) gaan gebruiken. Dat kan voor je medescouts en leiding in het begin best lastig zijn. Het helpt om daar goed met elkaar over te praten. In het begin zullen anderen waarschijnlijk af en toe per ongeluk de verkeerde voornaamwoorden gebruiken, je kunt ze er dan op een rustige manier aan herinneren

• Jij hebt er misschien een tijd over gedaan om jezelf te accepteren en de moed te verzamelen om het iemand te vertellen. Iemand anders heeft misschien ook wat tijd nodig, dus verwacht dan niet dat iemand het binnen vijf minuten helemaal begrijpt. Vooral als de ander nog niet zo bekend is met jouw oriëntatie of genderidentiteit kan dat voorkomen. In zo’n geval kan het handig zijn om iemand een filmpje of blog te sturen of een boek te geven waarin bijvoorbeeld het begrip aseksualiteit of transgender duidelijk wordt uitgelegd.

Je bent niet de enige. Het is niet precies bekend hoeveel mensen zich niet heteroseksueel of cisgender (als de identiteit overeenkomt met het geslacht dat iemand bij de geboorte is toegewezen) voelen. De schatting is één op tien. Er zijn dus vast meer LHBT+ers in jouw Scoutinggroep.Je zult zien dat uit de kast komen meestal erg meevalt. Mocht het toch niet zo gaan als je gehoopt had, bespreek dat dan met je (bege)leiding, het is hun taak te zorgen dat jij je veilig voelt op Scouting. Als je het liever niet aan je (bege)leiding wilt vertellen, kun je hulp vragen aan de vertrouwenspersoon van je groep. Veel Scoutinggroepen hebben een aparte vertrouwenspersoon, anders is de groepsbegeleider ook een goede optie.

• Wil je als explorer of roverscout een programma organiseren met het thema LHBTQIA+, kijk dan eens op de Activiteitenbank van Scouting. Daar staan een aantal verschillende programma ideeën en tips. Gebruik rainbowscouting als zoekterm in het veld Inhoud.

• De leden van het Spelteam Rainbow Scouting hebben een persoonlijke kijktip of leestip voor je. Zij vertellen je hun antwoord op de vraag: Welke film, documentaire of boek raakte jou als Rainbowscout en waarom?

Aart:
    Begin 2019 zag ik de de VPRO Tegenlicht documentaire „Beste Reizigers”. Deze documentaire gaf me zoveel antwoorden. Ik voelde me ineens niet meer alleen. Ik heb me nooit man noch vrouw gevoeld en wist dat ik XXY-chromosomen heb, maar door het kijken van deze documentaire kreeg ik zoveel antwoorden. Sindsdien zet ik me openlijk in voor de inclusie van intersekse personen. Door mijn kennis en ervaring te combineren met jarenlange Scouting ervaring, probeer ik bij te dragen aan de inclusie binnen Scouting!
    beste-reizigers.jpg
    Marcel:
    Als je van lezen houdt is de trilogie "Een Groene Bloem" (Schijnbewegingen, Een Groene Bloem en Spiegeljongen) een aanrader. Het boek neemt je mee naar het Londen aan het eind van de 19e eeuw. Adrian is op zoek naar de liefde van zijn leven. Hij komt in aanraking met de mensen in de kringen rondom Oscar Wilde. Boeiend beschreven en met een milde humor lezen we mee met de volwassenwording van Adrian.
    Groene-bloem.jpg

Scoutingspel