Richt een meidenunit op

Jij gelooft in Scouting voor meiden. Je hebt de wens om meiden meer centraal te stellen en wilt samen met hen aan de slag om Scouting te beleven. je denkt dat een meidenunit een goede plek is waarbinnen meiden zich kunnen ontwikkelen. Je hebt 1-2 anderen gevonden met wie je het wel zou willen proberen, zo'n meidenunit oprichten. Ben je zover, kijk dan eens naar onderstaande tips.

Formuleer je wens en motivatie waarom je meiden centraal wilt stellen

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

• Ik geloof in Scouting voor meiden, omdat...
  • Wat maakt dat je met meiden in Scouting aan de slag wilt in een meidenunit?
  • Welke leeftijd hebben deze meiden?
  • Hoe zou het in de praktijk werken?
  • Wat heb je nodig?

Vraag informatie aan bij Scouting Nederland via info@scouting.nl

Weet waar de meiden zijn

'Scouts in kaart' brengt informatie over leden, groepen en hun omgeving in kaart. Gegevens vanuit Scouts Online worden gecombineerd met geografische informatie, data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Experian (commerciële data van openbare bronnen). Scouts in kaart vertelt op deze manier, in de vorm van een kaart, iets over de huishoudens die zich in het verzorgingsgebied rondom de plek waar je de meidenunit wilt beginnen. Tegelijkertijd kun je zien welke groepen in de buurt zitten. Door de doelgroepsegmentatie is precies te zien waar de doelgroep van Scouting, zich bevindt. Daardoor weet je waar de meiden wonen, hoeveel meiden je kunt als lid van je meidenunit kan verwachten. Ook kun je zien waar in je omgeving je het beste nieuwe leden kunt werven.

Wil je weten waar de meiden rondom jouw op te richten meidenunit wonen? – mail info@scouting.nl

Organiseer een eerste activiteit

Bedenk een eerste activiteit. Dit kan een Girl Powerr-event zijn waarmee je meiden gaat werven. Ruim tijd in om tijdens deze activiteit met de meiden (en hun ouders) in gesprek te kunnen gaan.

Zoek een locatie voor je eerste activiteit

Je hoeft niet per se je eigen gebouw te hebben om activiteiten te organiseren. Denk ook eens aan buurthuizen, kerkgebouwen, wijkcentra, openlucht klaslokalen, school, buitenschoolse opvanglocaties of kantines van sportclubs. Fiets een rondje in je omgeving en neem contact op met de beheerders.

Maak reclame

Scouting Nederland biedt een pakket aan waarmee je reclame kunt maken. Denk aan posters, filmpjes en informatie voor social media. Deze informatie kun je hier vinden.

Bedenk (samen met de meiden) vervolgactiviteiten

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park. Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS. De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat. Je kunt er hier meer over lezen.

In het spelaanbod wordt gewerkt met acht activiteitengebieden. Het werken met activiteitengebieden brengt variatie aan in het programma. Elk activiteitengebied bestaat uit een verzameling van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen. Hier kun je daar meer over vinden.

In het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling die kinderen en jongeren doormaken. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd en omvat diverse elementen. Deze is hier terug te lezen.

Zoek je leuke activiteiten? Neem eens een kijkje in onze activiteitenbank!

Check daarnaast continu de wensen van de meiden en pas hierop je activiteiten aan. Zo kun je groeien!

Volg de WAGGGS iLead-module om je te helpen leiding te geven bij jouw meidenunit. Let op: deze iLead-module is in het Engels!

Scoutingspel