Kwalificatie 'Op kamp'
Op kamp gaan vraagt meer specifieke kennis en vaardigheden van leidinggevenden dan een normale opkomst en daarom is er een aparte kwalificatie 'Op kamp'. Er zijn drie varianten van deze kwalificatie, afhankelijk van de speltak waaraan je leiding geeft.
De kwalificaties
- De kwalificatie 'Op Kamp' - Logeren en bivak - bevers en welpen
- De kwalificatie 'Op Kamp' - Kamperen en expeditie - scouts en explorers
- De kwalificatie 'Op Kamp' - roverscouts
Voor deze kwalificaties zijn speciale kwalificatiekaarten. In de toelichting bij de kwalificatiekaart kun je precies lezen hoe je de kwalificaties kunt halen en hoe de kaarten werken.
Waar moet je als leiding aan voldoen?
Om de kwalificatie 'Op kamp' te halen, moet je aan het instapniveau voldoen. Hiervoor heb je de volgende deelkwalificaties van de kwalificatiekaart voor leiding afgerond:
- Spelvisie en spelaanbod
- Uitleggen en presenteren activiteiten
- Programmeren
- Leeftijdseigene
Verder heb je:
- Voor bevers: minimaal twee logeerpartijen van één nacht of meer meegemaakt.
- Voor de andere speltakken: één (zomer)kamp van minimaal vier overnachtingen meegemaakt.
Wat ga je doen om gekwalificeerd te worden?
Er zijn algemene competenties en verdiepingscompetenties die je moet beheersen. De algemene competenties bestaan uit drie deelkwalificaties, die alle drie behaald moeten worden. De aanvullende competenties noemen we ook wel verdiepingen of keuzemodules. Deze zijn verdeeld over vier thema’s. Afhankelijk van de speltak waarvoor je gekwalificeerd wilt worden, kies je er drie tot vijf waarop jij je gaat ontwikkelen. In de toelichting op de kwalificatiekaart en in de kwalificatiewijzer staat uitgebreid beschreven welke competenties verplicht zijn en uit welke aanvullende competenties je kunt kiezen.
De ontwikkelroute voor deze kwalificatie verloopt verder hetzelfde als die voor leiding.