Landelijke vertrouwenspersonen

Het kan voorkomen dat er binnen Scouting dingen gebeuren die je niet fijn vind. Denk aan grensoverschrijdend gedrag, zoals pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, vernieling, agressie of machtsmisbruik. Dit zijn vormen van onacceptabel gedrag waardoor je gevoel van plezier en veiligheid binnen Scouting drastisch kan afnemen. Het kan zijn dat je zelf niet goed weet hoe hierop te reageren of hoe mee om te gaan. Een oplossing lijkt dan ver weg. Toch kan je verschillende dingen doen: praten met een teamgenoot, speltakbegeleider of iemand in je groepsbestuur. Praat je liever met een onafhankelijk iemand? Leg dan contact met de vertrouwenspersoon binnen je groep. Heeft jouw groep geen vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met je regio.

Ben je landelijk vrijwilliger dan kun je terecht bij de landelijke vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon zal in eerste instantie als klankbord voor je fungeren en naar jouw verhaal luisteren. In veel gevallen zal dit genoeg zijn. Maar een vertrouwenspersoon kan je ook ondersteuning en advies geven. Er wordt dan samen bekeken welke stappen je zou kunnen zetten om het op te lossen of om hiermee om te gaan. Een vertrouwenspersoon is er zowel voor slachtoffers, als voor iemand die ergens van wordt beschuldigd. Beiden hebben recht op een vertrouwenspersoon. Uitgangspunt is dat jij zelf de regie houdt over de door jou te nemen stappen.

De landelijke vertrouwenspersonen zijn er voor:

• vrijwilligers* van een landelijk evenement/project
  • groeps-/ regiovertrouwenspersonen die willen sparren of een klankbord nodig hebben

* Landelijke evenementen/projecten voorzien zelf in een vertrouwenspersoon voor deelnemers.

De landelijke vertrouwenspersonen van Scouting Nederland zijn:

• Margo van Beek
  • Wilco Bannink

Loop je ergens tegen aan? Wil je in vertrouwen je verhaal doen? Neem contact op via: landelijkvertrouwenspersoon@scouting.nl

Ondersteuning