Websitetemplates

Scouting Nederland heeft verschillende standaard templates voor het Content Management Systeem Joomla! en Wordpress beschikbaar gesteld. De templates zijn geschikt voor Joomla!-versies 3.x en Joomla 4.x en voor Wordpress-versie 5.6 en hoger. Deze templates zijn ontwikkeld binnen de huisstijl van Scouting Nederland en op veel vlakken te personaliseren en aan te passen aan de identiteit van je groep of regio. Om gebruik te kunnen en mogen maken van het template, geldt een aantal spelregels.

Spelregels regio's, terreinen en (landelijke) projecten

Regio's, landelijke projecten, terreinen en activiteiten dienen voor gebruik van het template contact op te nemen met Landelijk team Communicatie. Omdat er voor regio's, projecten en activiteiten meerdere opties mogelijk zijn en er meer ondersteuning mogelijk is, is het belangrijk om met elkaar de mogelijkheden te bekijken. Nadat je contact hebt opgenomen, krijg je een contactpersoon toegewezen die zorg draagt voor een snelle en gedegen lancering van je vernieuwde website.

De stappen zijn vervolgens globaal als volgt (je contactpersoon informeert je verder):

• Maak in overleg met je contactpersoon een keuze voor een van de templates (TC3 of TC4 worden nu nog aangeboden).
  • Zorg dat je geregistreerd staat als webmaster van je regio, terrein of project in Scouts Online.
  • Indien nodig wordt het template geïnstalleerd op de huidige Joomla!-omgeving van je groep of er wordt een (gratis) website-omgeving voor je groep ingericht.
  • Bepaal in overleg met je contactpersoon op welke datum je wilt overstappen op de nieuwe website.

Spelregels groepen

Via deze website kunnen verschillende standaard templates bekeken en gedownload worden.  Voor de TC3 variant van Joomla geldt dat er een uitgebreide handleiding in de ZIP meegeleverd is. TC3 is alleen beschikbaar voor Joomla 3.x en werkt niet in Joomla 4.
De TC3 van WordPress wordt zonder handleiding geleverd.

De TC4 variant worden op een andere manier aangeboden, met een update systeem, zodat we bugfixes en uitbreidingen makkelijk naar iedereen kunnen distribueren. Hieronder vind je de urls en een korte beschrijving van hoe je ze kan installeren.

Voor vragen, advies, support en ondersteuning bij de installatie en het gebruik van het template kun je contact opnemen met werkgroep CMS van Team internet. Bugfixes worden bijgehouden in de te downloaden templates. Voor specifieke verzoeken, template-aanpassingen of het melden van bugs, kun je ook terecht bij de werkgroep CMS van Team internet.

Installeren

Voor het installeren van de nieuwste TC4 templates volg je de volgende stappen:

Joomla (3.x)

Joomla (4.x)

De handleiding wordt nog bijgewerkt voor Joomla 4, maar de handleiding van Joomla 3 is op hoofdlijnen ook al wel te gebruiken voor Joomla 4.
De template kan je in Joomla! installeren vanaf de url https://extensions.scouting.nl/templates/pkg_j4scoutingtc4.zip. Je kan ook de ZIP downloaden en die in je eigen site weer uploaden

Let op! Voor het uitvoeren van een update van Joomla 3.10 naar Joomla 4 zijn een aantal belangrijke stappen nodig. Deze hebben we beschreven in een update handleiding.

WordPress

De oudere TC3 templates kan je hieronder vinden.

Heb je leuke foto's nodig om je site aan te kleden? Op Joomla! voorbeeldsite kan je ook heel veel Scouting stockfoto's vinden die je kan gebruiken

Aanbevolen extensies voor Joomla!

Regio's en landelijke projecten die gebruik maken van de ondersteuning van Scouting Nederland krijgen een standaard Joomla!-installatie waarbij de meestgebruikte extensies al zijn geïnstalleerd. Regelmatig krijgen we de vraag van groepen, welke extensies wij adviseren te gebruiken. Van onderstaande extensies is waar mogelijk ook al 'styling' meegenomen in de te downloaden Scoutingtemplates. Je vindt de laatste versie van de extensies via de extension directory.

Documentbeheer / downloads

* DocMan