Boeien

Een klus of rol kan je boeien. Omdat het past in iemands ambitie, omdat het past in de beschikbare tijd of omdat iemand er zijn passie in kwijt kan. Boeien gaat om de functie zelf: kan de vrijwilliger er zelf vorm aan geven? Is er ruimte om het te mogen leren? Is er positieve balans tussen de leuke kanten en de minder leuke kanten? Bij boeien kijk je telkens naar wat een vrijwilliger boeit aan de functie. Dat kan veranderen in de loop der jaren. Moet er meer uitdaging komen of juist minder? Hoe houd je een klus aantrekkelijk voor de vrijwilliger? Daar gaat het bij boeien om!

Praktijkvoorbeelden

• Heb jij vanuit je groep, regio, landelijk team of project een inspirerend praktijkvoorbeeld over het onderwerp ‘boeien’? Denk hierbij bijvoorbeeld aan in hoeverre vrijwilligers bij jullie de ruimte krijgen om zelf invulling te geven aan de eigen functie. Deel je praktijkvoorbeeld door een mail te sturen naar hrm@scouting.nl.

• Parttime vrijwilligers een rol laten spelen bij het draaien en draaiende houden van de groep, waardoor ieders ervaring en kwaliteiten optimaal tot zijn recht komen en betrokkenheid bij- en binding met de groep in stand wordt gehouden.

• Het gesprek aangegaan met mijn werkgever over mijn vrijwilligerswerk en de mogelijkheden voor hen hierin. Ik heb aangegeven hoe ik mijn kwaliteiten vanuit mijn werkgever hierin kan gebruiken en dat mijn vrijwilligerswerk ook iets kan betekenen voor mijn werk.

Tools

Achtergrondinformatie

• Movisie, uitleg over het vrijwilligerskwadrant met een bijbehorende vragenlijst:

Ontwikkelaanbod

Ondersteuning